در پی ديدار یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، توافقنامه “چهارچوبی برای همکاری” امضا شد. در اين توافقنامه ايران در چندين مورد تعهداتی پذيرفته است.

به‌گزارش منابع خبری ایران، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که آخرین بار خردادماه ۱۳۹۱ در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد برای دیدار با مقام‌های ایرانی به تهران آمده بود، این بار به دعوت علی‌اکبر صالحی یک روز پس از مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو و در دولت حسن روحانی به تهران آمده است.

یوکیا آمانو در مذاکرات کارشناسی و فنی میان ایران و آژانس حضور ندارد و برای دیدار با علی‌اکبر صالحی و رایزنی با مقام‌های ایرانی و امضای توافقنامه همکاری به تهران سفر کرده است.

دسترسی آژانس به معدن گچين؛ دسترسی به راکتور توليد آب سنگين؛ ارائه اطلاعات درباره همه راکتورهای تحقيقاتی جديد؛ ارائه اطلاعات در مورد ۱۶ سايت؛ شفاف‌سازی درباره تأسيسات غنی‌سازی اضافی و شفاف‌سازی در زمينه فن‌آوری غنی‌سازی ليزری، از جمله تعهدات ايران به آژانس است

آمانو صبح روز دوشنبه دو ساعت‌ونيم با صالحی دیدار کرد و دو طرف پس از این دیدار قراردادی را با عنوان “چهارچوبی برای همکاری” امضا کردند.

این قرارداد در مذاکرات پیشین میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد توافق قرار گرفت و در مذاکرات روز دوشنبه متن نهایی آن به امضای آمانو و صالحی رسيد.

این تفاهم‌نامه قراردادی مقدماتی است که پس از انجام آن دو طرف باید بر سر مراحل بعدی همکاری به تفاهم برسند.

در بيانيه مشترک ايران و آژانس آمده است، اقدامات عملی اوليه که ايران بايد در عرض سه ماه اتخاذ کند شامل ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مديريت شده به معدن گچين در بندرعباس؛ ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مديريت شده به راکتور توليد آب سنگين؛ ارائه اطلاعات درباره همه راکتورهای تحقيقاتی جديد؛ ارائه اطلاعات در زمينه شناسايی ۱۶ سايت که برای ساخت نيروگاه‌های هسته‌ای در نظر گرفته شده است؛ شفاف‌سازی اظهارات ايران درباره تأسيسات غنی‌سازی اضافی و شفاف‌سازی بيشتر اظهارات ايران در زمينه فن‌آوری غنی‌سازی ليزری، می‌شوند.

علی‌اکبر صالحی پس از امضای توافقنامه “چهارچوبی برای همکاری”، گفت: “بيانيه مشترکی که امروز امضاء شد بيانگر نقشه راهی است که اقدامات دوجانبه را در رابطه با حل‌وفصل موضوعات باقی‌مانده مشخص می‌کند.”

وی افزود: “ما در اين پيوست از باب اين‌که اراده خود و آمادگی‌مان را برای بسته شدن پرونده ساختگی‌مان نشان دهيم از طرف شورای عالی امنيت ملی اجازه پيدا کرديم تا بازرسان آژانس بيايند و از سايت آب سنگين اراک بازديد داشته باشند و همچنين از معدن گچين در بندرعباس که همواره مورد درخواست آژانس بوده است و ايران داوطلبانه اعلام آمادگی کرد که اين امکان برای بازديد آژانس فراهم شود.”

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اين امر را نشان‌دهنده “آمادگی ايران برای استفاده از انعطاف‌های لازم درباره پيشبرد بسته شدن پرونده هسته‌ای ايران در آژانس” عنوان کرد و افزود: “نمی‌خواهيم بهانه‌ای به دست ديگران بدهيم تا مانع پيشرفت کار شوند.”

صالحی فاز نخست گفت‌وگوهای ايران و آژانس را فاز “ايجاد اعتماد” خواند.

علی‌اکبر صالحی: نمی‌خواهيم بهانه‌ای به دست ديگران بدهيم تا مانع پيشرفت کار شوند

مذاکرات فنی و کارشناسی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه مذاکرات شش و هفت آبان‌ماه، برگزار می‌شود.

سرپرستی هیئت فنی کارشناسی آژانس را ترو واریورانتا، معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها برعهده دارد و و رضا نجفی، نماینده دایم ایران در آژانس نیز سرپرست هیئت ایرانی است.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته‌اند که قصد دارند برای رفع ابهامات همکاری را آغاز کنند و مباحث مربوط به گذشته در گام‌های بعدی تفاهم و همکاری انجام می‌شود.

مذاکرات ایران و آژانس در حالی آغاز شد که ایران و کشورهای گروه ۱+۵، شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان، این هفته مذاکراتی را در ژنو از ۱۶ تا ۱۸ آبان انجام دادند.

در روز دوم این مذاکرات وزیران امور خارجه کشورهای گروه ۱+۵، به جز چین، به گفت‌وگوها پیوستند تا به توافقی دست یابند اما مذاکرات به‌رغم آن‌که از سوی دو طرف مثبت ارزیابی شد به‌دلیل وجود اختلاف نظرها به دور بعدی کشیده شد.

قرار است ۱۰ روز بعد در روز چهارشنبه ۲۹ آبان‌ماه (۲۰ نوامبر) این مذاکرات در ژنو ادامه یابد.