hollande+Netanyahu

برای ایران و پرونده‌ی هسته ای هفته ای پرتلاطم و سرنوشت ساز آغاز شده است. چهارشنبه و پنجشنبه ۲۰، و ۲۱ نوامبر دور دوم مذاکرات در ژنو میان ایران و شش قدرت بزرگ جهانی از سر گرفته می‌شود. مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد احتمال موفقیت کنفرانس چهارشنبه‌ی ژنو با بیم و امید سخن می‌گویند. رسانه های مهم جهانی به این مذاکرات اهمیت فراوانی داده‌اند و در این میان سفر رییس جمهور فرانسه، فرانسوا اولاند به اسراییل خبرساز شده است. فرانسوا اولاند در نخستین سفرش به اسراییل و سرزمین‌های فلسطینی، همراه با لوران فابیوس وزیر خارجه و شش وزیر پارلمان با استقبال گرم مقام‌های اسراییلی روبه رو شد.
بخش اصلی گفت‌وگوها به موضوع پرونده‌ی هسته ای ایران در آستانه‌ی توافق موقت اولیه‌ی آن اختصاص داشت. فرانسوا اولاند گفت: «تا زمانی که از صلح آمیز بودن برنامه های اتمی ایران مطمئن نشود با کاهش تحریم‌های این کشور مخالفت خواهد کرد». او همچنین گفت: «به ایران اجازه‌ی ساخت بمب اتمی نخواهیم داد». اولاند برای اطمینان دادن به مقام‌های اسراییلی چهار شرط تعیین کرده است. توقف غنی سازی بیست درصدی، زیر کنترل بین‌المللی قرار گرفتن تمامی تأسیسات هسته ای ایران، کاهش ذخایر غنی شده‌ی ایران و توقف کار تأسیسات آب سنگین اراک.
ساعتی پیش از اعلام این شروط در تل‌آویو محمد جواد ظریف، وزیر خارجه‌ی جمهوری اسلامی در تهران گفت: «بدون به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران نمی‌توان در انتظار توافقی بود». فرانسوا اولاند امروز در دنباله‌ی سفر سه روزه‌اش در بازدید خود از سرزمین‌های فلسطینی در دیدار با محمود عباس، رییس حکومت خود مختار این کشور، با تأیید گفت‌وگوهای صلح، خواستار توقف شهرک سازی اسراییلی‌ها در سرزمین‌های فلسطینی شد.
رسانه های تحلیلی فرانسه از جمله لوموند نوشته‌اند: «در ظاهر اولاند سوسیالیست و نتانیاهوی راست با هم در یک خط قرار دارند اما در مورد ایران اختلاف‌های تاکتیکی و استراتژیک دارند». نتانیاهو چهارشنبه به مسکو می‌رود و جان کری جمعه پس از مذاکرات ژنو به تل‌آویو سفر می‌کند.
برای بررسی بیشتر این مسائل با دکتر جلال ایجادی، استاد دانشگاه در پاریس گفت‌وگو خواهیم داشت.

[podcast]http://www.zamahang.com/podcast/2010/20131118_JalalIjadi_FrancoisHoland_Israel_IrajAdibzadeh.mp3[/podcast]