ژدا تولوکونیکووا و ماریا آلیوخینا، دو عضو گروه «پوسی رایوت» بعد از آزادی یکدیگر را در «کراسنوژارسک» در سیبری ملاقات کردند. آنها می‌خواهند به تلاش‌شان برای به‌دست آوردن آزادی‌های مدنی در روسیه ادامه دهند.

نادژدا تولوکونیکووا و ماريا آليوخينا

ژدا تولوکونیکووا و ماریا آلیوخینا، دو عضو گروه پوسی رایوت دوشنبه دوم دی‌ماه (۲۳ دسامبر) در چارچوب عفو عمومی تصویب‌شده در پارلمان روسیه، از زندان آزاد شدند.

ماریا آلیوخینا: «آزادی به ارتفاع دیوارهایی که تو را در بر گرفته‌اند بستگی ندارد.»

ماریا آلیوخینا در گفت‌و‌گو با اشپیگل آن‌لاین درباره دگرگونی‌هایی که در اردوگاه سیبری در او اتفاق افتاده است می‌گوید: «در اردوگاه متوجه شدم که آزادی به ارتفاع دیوارهایی که تو را در بر گرفته‌اند بستگی ندارد. در اردوگاه موقعیت‌های دشواری وجود داشت و انسان می‌بایست هر لحظه بین خوب و بد، یکی را انتخاب کند.»

ماریا آلیوخینا، نادژدا تولوکونیکووا و یکاترینا ساموتسویچ در ماه فوریه ۲۰۱۲ در حال اجرای نیایش به سبک پانک علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بازداشت شدند و در ماه اوت به اتهام اوباشگری و به دو سال حبس محکوم گردیدند.

یکاترینا ساموتسویچ ۱۰ اکتبر سال گذشته پس از شش ماه تحمل زندان آزاد شد.

ماریا آلیوخینا و نادژدا تولوکونیکووا می‌بایست تا ماه مارس ۲۰۱۴ در زندان می‌ماندند اما از قانون عفو عمومی استفاده کرده و به‌ویژه به‌دلیل آن‌که هر دو مادر هستند از زندان آزاد شدند.

بعد از ماریا آلیوخینا (چپ) ژدا تولوکونیکووا (راست) از اردوگاه سیبری آزاد شد
بعد از ماریا آلیوخینا (چپ) ژدا تولوکونیکووا (راست) از اردوگاه سیبری آزاد شد

ماریا آلیوخینا در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی گفت: «من فکر می‌کنم که این عفو نه یک اقدام بشردوستانه بلکه عملیاتی بر پایه روابط باشد.»

ماریا آلیوخینا: «هر چه می‌گذرد تندروها در روسیه قدرت بیشتری به دست می‌آورند و آزادی‌های مدنی محدودتر می‌شود.»

آلیوخینا درباره تحولات سیاسی در روسیه می‌گوید: «قوانینی در روسیه تصویب می‌شوند که به موجب آن انسان‌های اهل فکر مجبور می‌شوند کشورشان را ترک کنند. رسانه‌های دولتی پر است از تبلیغات ضد غرب. قرار است قانون اساسی تغییر کند. هر چه که می‌گذرد تندروها قدرت بیشتری به دست می‌آورند و آزادی‌های مدنی محدودتر می‌شود.»

پدر نادژدا تولوکونیکووا هم به رویترز گفته بود این عفو عمومی تنها یک «بازی مقام‌های مرکزی» است.

ماریا آلیوخینا درباره دشوارترین لحظاتی که در اردوگاه سیبری از سر گذرانده می‌گوید: «در اردوگاه‌ها قرار نیست زندانیان “اصلاح” شوند. انسان‌ها را وادار می‌کنند به خیانت به هم و به اینکه همدیگر را لو بدهند. عرف و روابط انسانی کاملاً از بین می‌رود. برای من بسیار دردناک بود که می‌دیدم چگونه زنان زندانی کاملاً در خدمت سیستم قرار می‌گیرند.»

ولادیمیر پوتین روز پنج‌شنبه ۲۸ آذرماه (۱۹ دسامبر) در نشست رسانه‌ای خود از عفو عمومی گسترده در این کشور سخن گفت و اعلام کرد که این عفو عمومی شامل میخائیل خودورکوفسکی، میلیاردر روسی و از مخالفانش، نادژا تولوکونیکووا و ماریا آلیوخینا، و ۳۰ فعال وابسته به گرین‌پیس، از گروه‌های مدافع محیط زیست نیز می‌‌شود.

ژدا تولوکونیکووا و ماریا آلیوخینا بعد از آزادی یکدیگر را در «کراسنوژارسک» در سیبری ملاقات کردند. آنها می‌خواهند به تلاش‌شان برای به‌دست آوردن آزادی‌های مدنی در روسیه ادامه دهند.

آلیوخینا می‌گوید: «بدون هنر اعتراضی زندگی بی‌معنی است. ما در پی راه‌هایی خواهیم بود برای بیان هنری و دفاع از حقوق مدنی.»