مجيد مجيدی، فيلمساز ايرانی که اين روزها برای تدوين فيلم جديدش “محمد” در آلمان به‌سر می‌برد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری الميادين از هويت سينمای ايران پيش از انقلاب انتقاد کرد و سانسور در سينمای کنونی ايران را امری طبيعی دانست.

مجيد مجيدی و آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران

مجيد مجيدی در اين گفت‌و‌گو که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرده فيلم‌های پيش از انقلاب تاريخ سينمای ايران را “سطحی” و “کاملاً تبليغاتی” خواند و گفت: “سينما در تاريخ ايران دارای يک قدمت صدساله است و ايران از بدو شروع سينما صاحب سينما شد و در طول ۶۷ سالی که متعلق به قبل از انقلاب است فيلم‌های زيادی ساخته شد که هيچ‌گونه هويت، فرهنگ و اعتقاد ايرانی نداشت. فيلم‌هايی خيلی سطحی و کاملاً تبليغاتی برای گيشه ساخته می‌شد. سينمای سطحی و مبتذل و فيلم‌هايی با صحنه‌هايی که با فرهنگ ايران همخوانی نداشت.”

مجيدی در توضيح سينمای “غيرسطحی” دوران پيش از انقلاب تنها به اين جمله بسنده کرد که “اندک فیلم‌هایی از فیلمسازان شاخص بود که در آن دوران ساخته شد.”

مجيد مجيدی: حجاب یک امر تثبیت‌شده و پذیرفته‌شده در حکومت ماست. حکومت ما یک حکومت اسلامی است و حجاب به‌عنوان امر پسندیده‌ای است

مجيدی در ادامه به آتش زدن سينماها در انقلاب ايران اشاره کرد و گفت: “وقتی [در انقلاب] مردم به خيابان‌ها ريختند با بانک‌ها که متعلق به حکومت بود، با مراکز اداری و دولتی و با شکنجه‌گاه‌های ساواک مقابله کردند و به مشروب‌فروشی‌ها و به سينما‌ها حمله کردند و نشان دادند که اين سينما متعلق به آن‌ها نيست.”

کارگردان فيلم “بچه‌های آسمان” و “آواز گنجشک‌ها”  در مورد سانسور در سينمای کنونی ايران گفت: “اساسا برای هنر در همه‌ جای دنیا یک خط قرمزی وجود دارد.”

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار در مورد سانسور “صحنه‌های جنسی، مشروبات الکلی، و صحنه‌های خشن” در سينمای ايران گفت: “محدودیت‌هایی که شما نام می‌برید از منظر نوع نگاه غربی محدودیت است؛ ولی در واقع محدودیت نبود و چیزی بود که مردم ایران می‌خواستند.”

مجيد مجيدی افزود: “مثلا در مورد حجاب، این مسئله یک امر تثبیت‌شده و پذیرفته‌شده در حکومت ماست. حکومت ما یک حکومت اسلامی است و حجاب به‌عنوان امر پسندیده‌ای است… حجاب در ایران یک اصل است و به‌عنوان یک فرهنگ پذیرفته می‌شود.”

برخی از رسانه‌ها بودجه فيلم “محمد” ساخته مجيد مجيدی را بيش از ۲۵۰ ميليون دلار ارزيابی کرده‌اند. مجيد مجيدی اما در‌اين‌باره تاکنون با صراحت سخن نگفته است

اين فيلمساز در بخش ديگری از سخنان خود در مورد “عبور از خطوط قرمز” گفت: “من روی لبه حرکت کردم چون معتقد بودم که اثرم باید دیده شود و خیلی در آن طرف خط قدم برندارم.”

وی با بيان اين‌که دوست دارد فيلم‌های اجتماعی بسازد اما “سياه‌نمايی” نکند، افزود: “معتقدم انسان و روح انسان خیلی بزرگتر از وضعیت اجتماعی است. من حرفم این است که انسان می‌تواند در همه‌ سختی‌ها و با همه‌ مشکلات عزت انسانی خود را حفظ کند و آن هم در سایه نگاه معرفتی و وجه الهی حاصل می‌شود.”

“محمد”، فيلم جديد مجيد مجيدی درباره زندگی پيامبر اسلام تاکنون حاشيه‌های زيادی داشته است. اين فيلم يکی از عظيم‌ترين پروژه‌های سينمايی در ايران است، اما بودجه آن مشخص نيست.

برخی از رسانه‌ها بودجه اين فيلم را بيش از ۲۵۰ ميليون دلار ارزيابی کرده‌اند. مجيد مجيدی اما در‌اين‌باره تاکنون با صراحت سخن نگفته و فقط وعده داده که پس از نمايش عمومی فيلم در يک نشست خبری بودجه اين فيلم را اعلام کند.