نيروی هوايی پاکستان امروز يکشنبه چهارم اسفندماه (۲۳ فوريه) پناهگاه‌های طالبان در شمال اين کشور در نزديکی مرز با افغانستان را هدف بمباران قرار داد و دست‌کم ۳۸ شورشی طالبان را کشت.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، اطلاعيه ارتش پاکستان ابتدا از کشته شدن ۱۸ نفر در اين حمله‌ها خبر داده بود اما در اطلاعيه جديد ضمن اعلام کشته شدن ۳۸ شورشی گفته شده که چند تن از فرماندهان اصلی طالبان در ميان کشته‌شدگان هستند.

شمار کشته‌شدگان توسط منابع مستقل تأييد نشده است.

يک مقام نظامی پاکستان که نام وی منتشر نشده به خبرگزاری فرانسه گفته است در اين حمله يک کارگاه ساخت بمب‌های دست‌ساز و مقدار زيادی مواد منفجره نابود شدند.

اين حمله‌های هوايی که در وادی تيراه واقع در منطقه قبيله‌نشين خيبر انجام شد سومين حمله از اين نوع از زمان اعدام ۲۳ سرباز ارتش پاکستان توسط شورشيان گروه “تحريک طالبان پاکستان” (TTP) در هفته گذشته است.

این کشتار در پی تعلیق موقت مذاکرات صلح بین دولت اسلام‌آباد و گروه “تحريک طالبان پاکستان” برای پایان دادن به تقریبا هفت سال شورش نظامی اسلامگرایان در پاکستان صورت گرفت.

از سوی ديگر در يک بمب‌گذاری در شهر کوهت واقع در شمال غرب پاکستان ۱۰ نفر از جمله دو زن کشته و ۱۴ نفر زخمی شدند. اين بمب‌گذاری در نزديکی يک بازار روز و در يک محله پر رفت و آمد شيعه رخ داد.

تاکنون هيچ گروهی مسئوليت اين انفجار را بر عهده نگرفته اما به نظر می‌رسد که اين حمله تروريستی نيز توسط طالبان پاکستان که حاضر به امضای قرارداد آتش‌بس با دولت اين کشور نشدند، انجام گرفته است.

برای صلح با دولت پاکستان شورشيان مسلمان خواهان آزادی همه زندانيان وابسته به اين گروه، عقب‌نشينی نيروهای ارتش از مناطق طالبان و القاعده در شمال غرب پاکستان، و اجرای ماليات بر اساس شريعت اسلامی شده‌اند.

بسیاری از این خواسته‌ها برای دولت و ارتش غیر قابل قبول است. بر همين اساس ناظران بر این باورند که روند صلح شکست خواهد خورد.