کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای که سه‌شنبه ۶ اسفند (۲۵ فوریه) منتشر کرده با اشاره به توقیف روزنامه‌های «بهار» و «آسمان» خواهان اعتراض به سانسور و پافشاری بر آزادی بیان شده است.

kanoon-e-nevisandegan1

کانون نویسندگان، در این بیانیه ابتدا به چگونگی توقیف «آسمان» اشاره می‌کند: «به دنبال تعطیل پی در پی نشریات، که آخرین نمونه‌ آن روزنامه‌ “بهار” بود، روز پنج‌شنبه اول اسفند ۱٣۹۲ شاهد توقیف روزنامه‌ “آسمان” و سپس بازداشت و پیگرد قضایی مدیر مسئول آن بودیم. “آسمان”، که فقط شش شماره از آن منتشر شد، ظاهراً به سبب انتشار اظهارنظری درباره‌ قصاص تعطیل شده است.»

روزنامه «آسمان» به طور غیر منتظره‌ای ۱ اسفند (۲۰ فوریه) توقیف شد. ابتدا قرار بود پرونده «آسمان» دوشنبه، ۵ اسفند (۲۴ فوریه) در هیأت نظارت بر مطبوعات بررسی شود، اما پس از آنکه برخی رسانه‌های اصولگرا این روزنامه را به توهین به «حکم قرآنی» قصاص متهم کردند، سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه علیه مدیر مسئول این روزنامه اعلام جرم کرد و خواستار توقف انتشار آن شد. سپس پرونده «آسمان» به سرعت به شعبه بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع داده شد و بازپرس پرونده پس از رسیدگی، دستور توقیف این روزنامه را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر و ابلاغ کرد.

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌اش «اظهار نظر درباره‌ هر موضوع از جمله مسئله‌ قصاص را حق مسلم و بی‌چون و چرای شهروندان» دانسته و توقیف نشریات را به صرف بیان دیدگاه‌های مخالف محکوم کرده است.

پس از توقیف «آسمان»، مدیر مسئول و سردبیر آن رسماً از آوردن نقل قئلی درباره قصاص عذرخواهی کردند. اما بی‌فایده بود. کانون نویسندگان ایران به عذرخواهی روزنامه‌نگاران اشاره می‌کند و می‌نویسد:

«کانون همچنین بر این باور است که مقابله با تعطیل نشریات نه از راه “عذرخواهی” مسئولان آن نشریات از تقصیر مرتکب نشده بلکه از طریق اعتراض به سانسور و پافشاری بر آزادی بیان میسر می‌شود.»

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز با انتشار بیانیه‌ای توقیف روزنامه «آسمان» را محکوم کرده است.

این نهاد پشتیبان آزادی مطبوعات و رسانه‌ها در جهان، در این‌باره اعلام کرد: «این اقدام سانسورگرانه‌ غیرقابل پذیرش، عیانگر جنگ رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران با هم‌نوایی دستگاه قضایی علیه آزادی اطلاع‌رسانی است.»