ایران و آمریکا

بر اساس مجوز جدید وزارت خزانه‌داری ايالات متحده آمريکا، دانشگاه‌های آمریکایی می‌توانند به تبادل دانشجو با دانشگاه‌های ایرانی بپردازند.

بر اساس این مجوز که  روز پنجشنبه ۲۰ مارس (۲۹ اسفندماه سال جاری) صادر شده، برخی از محدوديت‌ها برای دانشجويان و دانشگاه‌های ايرانی لغو شده است و دانشگاه‌های آمریکایی می‌توانند برخی خدمات آموزشی را به نهادها و افراد ایرانی ارائه کنند.

موسسه‌های مالی و اعتباری و صرافی‌های آمريکايی نیز از این پس اجازه دارند برای تحصيل، تبادل دانشجو و دیگر خدمات آموزشی که بر اساس اطلاعیه وزارت خزانه‌داری ايالات متحده آمريکا مجاز اعلام شده‌اند، نقل و انتقال‌های مالی لازم را انجام دهند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرده است که بر اساس این مجوز، شرایط تحصیلی بهتری در آمریکا برای دانشجویان ایرانی ایجاد شود.

لغو بخشی از محدوديت‌ها عليه دانشجويان ايرانی در آمريکا و موسسه‌های آموزش عالی و دانشگاهی ايران بخشی از توافق شش ماهه ژنو است که ايالات متحده آمريکا آن را برعهده گرفته است.

بر مبنای بندی از اين توافقنامه که سوم آذرماه ۱۳۹۲ ميان ايران، آمريکا، فرانسه، بريتانيا، روسيه، چين و آلمان به امضا رسيده و از ۳۰ دی همان سال اجرايی شده است، يک کانال مالی به منظور داد و ستدهای مربوط به امور انسان‌دوستانه ميان طرفين ايجاد می‌شود تا ازجمله پرداخت مستقيم شهريه به دانشگاه‌ها و کالج‌ها برای دانشجويان ايرانی شاغل به تحصيل در خارج از کشور میسر شود. میزان نقل و انتقال پول بر اساس مبلغ توافق شده و برای يک دوره شش ماهه یکی از کارکردهای این کانال خواهد بود.

بر اساس آنچه وزارت خزانه‌داری آمريکا اعلام کرده است نمی‌توان مطابق مجوز جديد به صدور کالا يا فناوری به ايران و دولت ايران يا ارائه خدمات به اشخاصی پرداخت که مورد تحريم قرار گرفته‌اند.

چندی پیش دولت آمریکا اعلام کرده بود برای لغو قانون ویزای دانشجویی ایرانیان در آمریکا اقدام خواهد کرد.

بر اساس این قانون به دانشجویان ایرانی تنها اجازه یک بار ورود به آمریکا داده می‌شود و آنان دانشجویان نمی توانند بدون از دست دادن ویزای خود ایالات متحده را طی دوران تحصیل ترک کنند.