ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دوشنبه (۳۱ مارس / ۱۱ فروردین) از عقب‌نشینی بخشی از نظامیان روسی از مناطق مرزی با اوکراین خبر داد . به‌گزارش خبرگزاری «رویترز»، او در گفت‌وگویی تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، این موضوع را اعلام کرده است.

Russian-Militars
یک نظامی روسی

بنا به گفته رئیس جمهوری روسیه بخشی از نیروهای روسی، مرز شرقی اوکراین را ترک می‌کنند. گفت‌وگوی تلفنی میان دو مقام روسی و آلمانی، آمادگی روسیه برای مذاکره با اتحادیه اروپا و آمریکا ارزیابی شده است. مسکو پیش‌تر با تحریم غرب بر سر پیوست کریمه از اوکراین به خاک خود روبه‌رو شده بود.

روز یکشنبه (۳۰ مارس / ۱۰ فروردین) نیز سرگئی لاوروف و جان کری، وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا بر سر بحران اوکراین و الحاق کریمه با یکدیگر در پاریس، پایتخت فرانسه، دیدار کردند.

پیش از این دیدار نیز باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با پوتین، همتای روسی خود، تلفنی صحبت کرده بود.

پیوست کریمه به خاک روسیه باعث اختلاف گسترده میان کشورهای غربی و روسیه شد. این منطقه خودمختار تا پیش از سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری سابق اوکراین، به آن کشور تعلق داشت.

روسیه  طی پیوست کریمه به خاک خود پس از همه‌پرسی‌ای که رسماَ در این منطقه خودمختار برگزار شد، به‌تدریج نظامیان خود را در آن و بعضی مناطق مرزی روسیه با اوکراین افزایش داده بود.