آرامگاه آرتور پوپ در کنار زاینده رود اصفهان، بنایی است که ریچارد فرای، ایران‌شناس مشهور، وصیت کرده است در آنجا دفن شود و این درخواست واکنش جناح‌های اصولگرای افراطی را در ایران برانگیخته که با دفن فرای در ایران مخالف‌اند.

آرتور اپهام پوپ (۱۸۸۱-۱۹۶۹)، استاد دانشگاه، ایران‌شناس و تاریخ نگار آمریکایی، متخصص تاریخ هنر در ایران بود. او و همسرش فیلیس اکرمن، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه هنر پارچه و تاریخ بافندگی، در سال ۱۳۴۴ خورشیدی به دعوت محمدرضا شاه پهلوی به شیراز مهاجرت کرده و در مؤسسه آسیایی دانشگاه پهلوی مشغول به کار شدند.

آرتور پوپ و اکرمن، نقش به سزایی در تولید دانش و معرفی تاریخ هنر ایران به جهانیان داشتند و  هردو در ایران درگذشتند. آرامگاهی برای آرتور پوپ در اصفهان در ساحل زاینده‌رود توسط دوست او محسن فروغی، معمار مشهور ایرانی، طراحی شد  و همسر آرتور پوپ، فیلیس اکرمن نیز در‌‌‌ همان آرامگاه به خاک سپرده شد. ریچارد نلسون فرای، ایران‌شناس آمریکایی هم درخواست  خاکسپاری درآرامگاه  پوپ را داشته که تا کنون بر خلاف قول دولت محمود احمدی‌نژاد به این پژوهشگر در زمان حیات او، عملی نشده است.

ریچارد نلسون فرای، ۷فروردین (۲۷مارس) ۱۳۹۳در سن ۹۴سالگی در شهر بوستون درگذشت. فرای در وصیتش از دولت ایران درخواست کرده بود که در اصفهان، در آرامگاه آرتور پوپ به خاک سپرده شود. برخی از اصول‌گرایان افراطی با اجرای وصیت این ایران‌شناس مخالفت کرده‌اند.  مخالفان، به مقبره آرتور پوپ حمله کردند و بر دیوارهای این بنا شعارهای “ضد آمریکایی” نوشتند.  این مخالفت‌ها به صحن علنی مجلس هم کشیده شد و سرانجام، پنجشنبه ۲۱فروردین ماه (۱۰آوریل) سال جاری، عده‌ای از اصول‌گرایان افراطی در بیانیه‌ای تهدید کردند که اگر ریچارد فرای در اصفهان به خاک سپرده شود، جنازه او را خوراک سگان گرسنه خواهند کرد.

انوش، شهروند روزنامه‌نگار، گزارشی کوتاه از مقبره آرتور پوپ و همسرش فیلیس اکرمن در شهر اصفهان تهیه کرده است که به وضعیت نگهداری این بنا و تعرض  به این  میراث فرهنگی می‌پردازد؛ هنوز مشخص نشده که آیا این بنا، با وضعیت امروزی آن، مأمن ابدی ریچارد فرای خواهد شد یا نه: