عربستان سعودی موشک‌های بالستيک ميان‌برد خود را برای نخستين بار در معرض ديد عموم قرار داد. کارشناسان نگرانی‌های اين کشور از فعاليت‌های هسته‌ای ايران را دليل چنين نمايشی می‌دانند.

3 mai-Ballistic missiles-saudi Arabia3
عربستان موشک‌های بالستيک ميان‌برد «دونگ فنگ سه» را برای نخستين بار به نمايش گذاشت

به گزارش «تايم»، در رژه پايانی بزرگ‌ترين رزمايش نظامی تاريخ عربستان، اين کشور موشک‌های بالستيک ميان‌برد «دونگ فنگ سه» را برای نخستين بار به نمايش گذاشت. اگرچه عربستان اين موشک‌ها را در اواخر دهه ۱۹۸۰ از چين خريداری کرده بود، اما تا کنون هرگز آنها را در معرض ديد عموم قرار نداده بود.

وجود اين موشک‌ها در عربستان بر کسی پوشيده نبود، اما کارشناسان نمايش عمومی آنها را در روز پنج‌شنبه ۱۱ ارديبهشت، (اول ماه مه) آن هم پس از بزرگ‌ترين رزمايش نظامی تاريخ اين کشور، فرستادن پيام هشدار به ايران تفسير می‌کنند.

موشک چينی آزمايش‌شده می‌تواند از داخل خاک عربستان، شهر «تهران» را هدف قرار دهد.

بر اساس گزارش تايم، ايران و عربستان، دو رقيب منطقه‌‌ای قدرتمند خاورميانه، همين حالا نيز در سوريه غيرمستقيم درگير نبرد با يکديگر هستند. با اين حال، استقبال آمريکا از مذاکره با ايران بر سر مسايل هسته‌ای باعث شده است تا سعودی‌ها احساس کنند آمريکا به نوعی به متحد قديمی خود خيانت کرده است.

3 mai-Ballistic missiles-saudi Arabia-iran
بر اساس گزارش تايم، ايران و عربستان، همين حالا نيز در سوريه غيرمستقيم درگير نبرد با يکديگر هستند

جرمی بينی، سردبير بخش «نظارت بر تروريسم و امنيت» در بنگاه مطبوعاتی «جينز» در بريتانيا، در گفت‌و‌گو با تايم خاطر نشان می‌کند: «عربستان سعودی تمام اين سال‌ها، موشک بالستيک چينی را از نظرها پنهان نگاه داشته بود، اگرچه مشخص بود که صاحب اين توان موشکی است. اينکه امروز اين موشک‌ها به نمايش گذاشته می‌شوند، مساله جذاب برای ما است». وی می‌افزايد: «اين نوعی نمايش توانايی عربستان سعودی برای پاسخ‌گويی به حملات احتمالی با موشک‌های بالستیک از سوی ايران است».

ايران بارها در رژه‌ها و سان‌ديدن‌های نظامی تجهيزات موشکی خود را به نمايش گذاشته و از سال‌ها پيش مشغول رزمايش‌های نظامی بوده است. اما آنچه رژه نظامی عربستان را بيش از پيش جالب توجه می‌کند، حضور يک مهمان ويژه در اين مراسم بود.

به گزارش تايم، رييس ارتش پاکستان، ژنرال راحل شريف نيز در ميان مهمانان افتخاری اين رژه، حضور داشته است. به باور برخی از کارشناسان، حضور شريف را می‌توان پيامی ديگر از سوی عربستان به آمريکا و ايران دانست: اينکه عربستان می‌تواند در صورت لزوم موشک‌های خود را به کلاهک‌های هسته‌ای پاکستانی مجهز کند.

3 mai-Ballistic missiles-saudi Arabia2
موشک چينی آزمايش‌شده می‌تواند از داخل خاک عربستان، شهر «تهران» را هدف قرار دهد

شبکه خبری «بی‌بی‌سی» نوامبر سال گذشته از سرمايه‌گذاری عربستان در پروژه پنهان و موفق توسعه تسليحات هسته‌ای پاکستان خبر داد. بدين ترتيب، کارشناسان معتقدند که اگر ايران به نظر عربستان تهديدی هسته‌ای به شمار آيد، پاکستان کلاهک‌های هسته‌ای در اختيار دوست وفادار و سرمايه‌گذار خود قرار خواهد داد.

عربستان بارها نگرانی خود را نسبت به برنامه هسته‌ای ايران ابراز کرده، درحالی که ايران مکرراً هدف از برنامه هسته‌ای خود را صرفاً صلح‌آميز خوانده است.