«سازمان عفو بین‌الملل»، گستره تلاش‌های خود برای جلوگیری و پایان دادن به نقض حقوق بشر را به دنیای اپلیکشین‌های طراحی شده برای تلفن‌های هوشمند بسط داده است.

AMNESTYURGENT-ACTION

از ۹ مه۲۰۱۴، کاربران می‌توانند «اپلیکشین اقدام اضطراری»(Urgent Action APP) سازمان عفو بین‌الملل را برای تلفن هوشمند شخصی خود به رایگان دانلود کند.

با این برنامه هر کاربر تلفن‌های هوشمند می‌تواند سریع و ساده، برای نجات کسانی که در خطرند یا قربانی نقض حقوق بشر شده‌اند، وارد عمل شود.

اگر پنجاه سال پیش، هزاران نامه و تلفن از جانب اعضای سازمان عفو بین‌الملل به وضعیت زندانیان سیاسی کمک می‌کرد، امروز شبکه‌های ارتباطی دیجیتال، سرعت شبکه‌سازی را در فضای اینترنت همراه و اپلیکشن‌های تلفنی، پرسرعت‌تر و قدرتمند‌تر کرده است.

همچنین سازمان عفو بین‌الملل، اپلیکیشن «دکمه وحشت» (Panic Button) را مخصوص فعالان حقوق بشر طراحی کرده که به‌وسیله آن در هنگام دستگیری یا دردسرهای دیگر می‌توانند دوستان خود را مطلع و به مستند شدن وضعیت خود کمک کنند.

کنشگری دیجیتال

در پنجاه سال گذشته، سازمان عفو بین‌الملل تلاش کرده به روش‌های مختلف از قدرت بسیج عمومی برای فشار آوردن به حکومت‌ها، دولت‌ها، سیاستمداران و صاحبان قدرت استفاده کند.

اگر پنجاه سال پیش، هزاران نامه و تلفن از جانب اعضای سازمان عفو بین‌الملل به وضعیت زندانیان سیاسی کمک می‌کرد، امروز شبکه‌های ارتباطی دیجیتال، سرعت شبکه‌سازی را در فضای اینترنت همراه و اپلیکشن‌های تلفنی، پرسرعت‌تر و قدرتمند‌تر کرده است.

اپلیکشین اقدام اضطراری عفو بین‌الملل،‌‌ همان کاری را می‌کند که تلگراف، تلفن، فکس و ایمیل در پنجاه سال گذشته کرده‌اند.

اقدام فوری سازمان عفو بین‌الملل در مستندسازی نقض حقوق بشر و انتقال این اطلاعات به شبکه اعضای حامی این سازمان در گرفتن پاسخ سریع در شرایط اضطراری موثر است.

خبر نقض حقوق بشر را به شبکه‌های انسانی انتقال می‌دهد و از مردم می‌خواهد که با فرستادن پیام به صاحبان قدرت، به نقض حقوق انسآنها اعتراض کنند و با اعمال فشار بر عوامل نقض حقوق انسانی افراد، کمک کنند که عدالت اجرا شود.

اقدام فوری مسئولان سازمان عفو بین‌الملل در مستندسازی نقض حقوق بشر و انتقال این اطلاعات به شبکه اعضای حامی این سازمان در گرفتن پاسخ سریع در شرایط اضطراری موثر است. شرایطی که می‌تواند شامل حال زندانیان عقیدتی، بازداشت‌شدگان در اعتراض‌های مردمی، دستگیری‌های غیرقانونی اقلیت‌ها و افراد دیگری که حقوق‌شان تهدید می‌شود باشد.

زمانی که فردی در شرایط نگران‌کننده و ناامن قرارگیرد و حقوق انسانی افراد تهدید شود، سازمان عفو بین‌الملل اقدام اضطراری را آغاز می‌کند. مثلا زمانی که فعال حقوق بشری بازداشت می‌شود یا در خطر اعدام قرار می‌گیرد.

اقدام اضطراری دو مرحله دارد: ۱ – مرحله جمع‌آوری اطلاعات و مستندسازی ۲- مرحله اطلاع‌رسانی و بسیج عمومی