براساس گزارش بانک مرکزی در نخستین ماه از سال ۱۳۹۳، قیمت کالا‌ها و خدمات مختلف در دو گروه‌ «ارتباطات» و «دخانیات»، به ترتیب ۱/۸درصد و ۱/۳درصد کاهش و در دو گروه‌ «بهداشت و درمان» با ۳۳/۳درصد و «رستوران و هتل» با ۲۲/۹درصد افزایش، بالاترین قیمت‌ها را داشته‌اند.

مواد غذایی
در فروردین ماه ۱۳۹۳شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مقایسه با ماه قبل معادل ۱/۰درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، تغییرات قیمتی در ۱۲ماه منتهی به فروردین امسال نسبت به ۱۲ماه منتهی به فروردین ۹۲، نشان می‌دهد قیمت «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» ۳۷/۳درصد، «دخانیات» ۳۸/۷درصد، «پوشاک و کفش» ۴۵/۲درصد، «مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها» ۲۰/۶درصد، «اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه» ۴۷/۴درصد، «بهداشت و درمان» ۳۸/۳درصد، «حمل و نقل» ۳۱/۸درصد، «ارتباطات» ۵/۸درصد، «تفریح و امور فرهنگی» ۳۱/۹درصد، «تحصیل» ۱۲/۷درصد، «رستوران و هتل» ۳۶/۹درصد و «کالا‌ها و خدمات متفرقه» ۴۶/۳درصد رشد داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، شاخص تورم برای کالا‌ها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در فروردین ماه سال ۱۳۹۳به عدد ۱۸۸/۵رسیده که نسبت به ماه قبل از آن ۱/۰درصد افزایش داشته است. این تغییر از ۱/۲درصد افزایش مربوط به اسفند‌ماه ۱۳۹۲، کمتر بوده است.

میزان تورم در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه ۱۳۹۳نسبت به دوازده ماه منتهی به فروردین ماه ۱۳۹۲معادل ۳۲/۵درصد بوده است.

شاخص کل بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در فروردین ماه ۱۳۹۳پس از حذف نوسان‌های فصلی نسبت به ماه قبل ۱/۰درصد افزایش نشان می‌دهد و شامل تمام استان‌های کشور می شود.

بیشترین میزان افزایش نیز متعلق به استان خراسان جنوبی معادل ۱/۷درصد و کمترین آن مربوط به استان هرمزگان معادل ۰/۲درصد بوده است.

نرخ تورم کالاهای مختلف

در فروردین ماه ۱۳۹۳شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مقایسه با ماه قبل معادل ۱/۰درصد افزایش یافته است.

این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای تعدادی از اقلام و گروه‌ها مانند گوجه فرنگی، سبزی‌های ریشه‌ای، گوشت مرغ، موز، کاهو، انواع برنج، قند، شکر، مربا، عسل، شکلات و محصولات قنادی، پرتقال، فرآورده‌های شیر، گوشت گوسفند، آشامیدنی‌ها، روغن‌ها و چربی‌ها، بیسکویت، کیک و شیرینی خشک، فرآورده‌های سبزی، کیوی، نمک و ادویه، سس‌ها و چاشنی‌ها و ترکیبات خوراکی، انواع ماهی آب‌های داخل و انواع شیر بوده است.

شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مقایسه با ماه مشابه سال قبل نیزافزایش نشان می‌دهد. در گروه مذکور شاخص بهای خوراکی‌ها ۱۰/۵درصد و آشامیدنی‌ها ۱۸/۳درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است.

در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه دخانیات نسبت به ماه قبل معادل ۰/۶درصد افزایش یافته است. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای انواع سیگار خارجی معادل ۰/۸درصد بوده است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه دخانیات معادل ۱. ۳درصد کاهش داشته است.

علاوه بر مواد غذایی و دخانیات، شاخص بهای گروه پوشاک و کفش نیز نسبت به ماه قبل از فروردین معادل ۰/۵درصد افزایش نشان می دهد. شاخص بهای گروه مذکور نسبت به فروردین سال گذشته، معادل ۲۵. ۶درصد افزایش داشته است.

مسکن، انرژی و بهداشت و درمان

در فروردین ماه سال جاری، شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۱/۳درصد همراه بود. شاخص بهای این گروه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل معادل ۲۱/۱درصد افزایش داشته است.

گروه بهداشت و درمان نیز نسبت به ماه قبل از فروردین با افزایشی معادل ۰/۵درصد مواجه شده است. این  افزایش در اثر بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های خدمات پزشکی، داندانپزشکی و پیراپزشکی معادل ۰/۶درصد و دارو، لوازم و مواد طبی و درمانی ۱/۰درصد بوده است.

این رقم در مقایسه با فروردین سال گذشته، معادل ۳۳/۳درصد افزایش داشته است.

حمل و نقل، ارتباطات و تفریح

شاخص بهای گروه حمل و نقل در ماه فروردین سال جاری نسبت به ماه قبل معادل ۰/۸درصد افزایش یافته است.

این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های وسایل نقلیه شخصی معادل ۱/۲درصد، تعمیرات و سوخت وسایل نقلیه شخصی ۰/۵درصد و کرایه مسافرت زمینی داخل شهر ۰/۴درصد بوده است.

این رقم نسبت به ماه مشابه سال گذشته، معادل ۱۷/۷درصد افزایش داشته است.

شاخص بهای گروه ارتباطات نیز نسبت به ماه قبل معادل ۰/۳درصد کاهش یافته که این کاهش بیشتر ناشی از پایین آمدن شاخص بهای دستگاه تلفن معادل ۱/۵درصد بوده است.

این رقم نیز در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته معادل ۱/۸درصد کاهش داشته است.

بهای خدمات مربوط به تفریح و امور فرهنگی نیز در سال های اخیر همچون سایر کالاها در ایران مدام افزایش یافته است.

در فروردین‌ماه سال جاری، شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی نسبت به ماه قبل معادل ۲/۴درصد افزایش داشته است.

در این ماه شاخص بهای گروه هزینه مسافرت با تور به خارج از کشور معادل ۱۶/۸درصد، خدمات تفریحی و فرهنگی ۱/۷درصد، لوازم تفریح، بازی و ورزشی ۱/۲درصد و رادیو، تلویزیون، ضبط و پخش صوت و تصویر ۰/۶درصد افزایش ولی شاخص بهای گروه هزینه مسافرت با تور در داخل کشور ۲۸/۹درصد کاهش داشت.

این رقم در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته معادل ۱۶/۹درصد افزایش داشته است.

شاخص بهای گروه رستوران و هتل نیز نسبت به ماه قبل معادل ۱/۷درصد افزایش یافته است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه رستوران و هتل معادل ۲۲/۹درصد افزایش داشته است.

تحصیل

در سال‌های اخیر تحصیل نیز جنبه کالایی یافته است و این نکته رابطه‌ای معنادار با افزایش میزان ازک تحصیل و نرخ بی‌سوادی در ایران دارد.

در فروردین ماه ۱۳۹۳، شاخص بهای گروه تحصیل نسبت به ماه قبل معادل ۰/۲درصد افزایش یافت که این افزایش بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای شهریه کلاس‌های تقویتی معادل ۰/۷درصد بوده است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تحصیل معادل ۱۳/۶درصد افزایش داشته است.