دومین دور انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان شنبه، ۲۴ خردادماه، برگزار می‌شود. در این دور، عبدالله عبدالله و اشرف‌غنی احمدزی رقابت خواهند کرد. در دوره دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان نیاز به کسب آرای بیش از ۵۰ درصد نیست و نامزد انتخاباتی تنها با داشتن حتی یک رأی بیشتر از رقیب خود پیروز دانسته خواهد شد. با وجود این حساسیت در نتیجه سنجش آراء چنین به نظر می‌رسد که فضای انتخاباتی دوره دوم کمرنگ‌تر از دوره اول است.

afghan election
اشرف غنی احمدزی (سمت راست) و عبدالله عبدالله (سمت چپ)

آیا واقعا شورو هیجان مردم نسبت به شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری کاهش یافته؟ آیا حمله‌های اخیر طالبان به عبدالله عبدالله و طرفدارانش باعث عقب‌نشینی طرفداران او خواهد شد؟ آیا حضور زنان افغانستان مثل قبل گسترده خواهد بود؟ چرا حضور هنرمندان و چهره‌های فرهنگی افغانستان در فضای انتخابتی چشمگیر نیست؟ چرا در شبکه‌های اینترنتی شعارهای «من رای می‌دهم» انگشت‌شمار شده‌اند؟

در برنامه رادیویی «با همسایگان» از سه دیدگاه متفاوت پاسخ‌هایی به این پرسشها دریافت کرده‌ایم. در گفت‌وگو با سه تن از کارشناسانان محلی: زرقا یفتلی، رئیس اجرایی نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و اطفال در کابل، میرویس صدیقی، موسیقی‌شناس و محی‌الدین مهدی، عضو شورای ملی افغانستان.