وزارت کشور و کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از «تهدیدهای جدی» در طول برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در این کشور خبر دادند. به همین دلیل تدابیر شدید امنیتی برای این دور از انتخابات در نظر گرفته شده است.

تدابیر شدید امنیتی در آستانه دور دوم انتخابات افغانستان
تدابیر شدید امنیتی در آستانه دور دوم انتخابات افغانستان

به‌گفته اطرافیان عبدالله عبدالله و اشرف‌غنی احمدزی، دو کاندیدایی که به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان راه یافته‌اند، این وضعیت سبب گردیده تعداد گردهمایی‌های تبلیغاتی این دو به حداقل کاهش یابد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز شنبه ۲۴ خردادماه (۱۴ ژوئن) برگزار خواهد شد.

روز جمعه ۱۶ خرداد (۶ ژوئن) هنگامی که عبدالله عبدالله از یک گردهمایی در هتلی واقع در اطراف کابل خارج شده بود، دو بمب در این محل منفجر شد که بر اثر آن ۱۲ نفر از جمله سه محافظ وی کشته شدند.

مقامات کابل و نهادهای بین‌المللی در پایتخت افغانستان تدابیری برای جلوگیری از این اعمال در نظر گرفته‌اند.

از چندی پيش انتقال آخرین مواد انتخاباتی به ولايت‎های افغانستان آغاز شده و وزارت دفاع افغانستان گفته تمهيدات لازم برای تأمين امنيت انتخابات انديشيده شده است.

وزارت دفاع افغانستان نیز از حضور ۴۰۰ هزار تن از نيروهای امنيتی، دفاعی و اطلاعاتی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خبر داده و افزوده است که ۱۵۹ هزار پليس، ارتش و نيروی اطلاعاتی تازه برای تأمين امنيت دور دوم انتخابات رياست جمهوری اين کشور آماده شده‎اند.

روز جمعه ۲۳ خردادماه (۱۳ ژوئن) در کابل ده‌ها پست‌ بازرسی ایجاد شد و پلیس تمام خودروها و سرنشینان آن‌ها را بازرسی کرد.

بیشتر مغازه‌های کابل در این روز تعطیل بودند و در اغلب ساختمان‌های نیمه‌تمام نیروهای پلیس مستقر شده بودند.

همچنین عبور و مرور با وسائل نقلیه و ورود مسافران به کابل در طول انتخابات ممنوع اعلام شده‌ است.

بیشترین تدابیر امنیتی در مناطقی چون هلمند، کونار، نورستان، سر پل، قزنی و فرح در نظر گرفته شده است.

۴۰ درصد حوزه‌های رأی‌گیری برای زنان

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید کمابیش تعداد حوزه‌های رأی‌گیری (۲۳ هزار و ۱۳۶ حوزه) نسبت به دور نخست انتخابات گسترش یافته تا احتمال تهدید جان شرکت‌کنندگان در انتخابات بر اثر اقدامات تروریستی کاهش یابد.

از سوی دیگر ۴۰ درصد حوزه‌های رأی‌گیری با مدیریت زنان، به زنان اختصاص یافته تا دسترسی آن‌ها به امکانات رأی‌دهی افزایش یابد.

وزارت دفاع افغانستان بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده احتمال تهدیدات تازه را جدی ارزیابی کرد و دولت تصمیم گرفت تا از ۲۰ خردادماه (۱۰ ژوئن) تا ۲۵ خردادماه (۱۵ ژوئن) تمامی مدارس را تعطیل کند.

همه پرسنل سازمان ملل نیز از روز پنجشنبه ۲۲ خردادماه (۱۲ ژوئن) تا یکشنبه ۲۵ خردادماه (۱۵ ژوئن) نباید مقرهای خود را در تمام کشور ترک کنند. همچنین تمامی سفارتخانه‌ها و مراکز نهادهای غیردولتی و شرکت‌های غربی نیز از همین قوانین پیروی خواهند کرد.

در تلاش برای به حداقل رساندن خطر در روز انتخابات، برخی مناطق، از جمله «پکتیا»، واقع در جنوب شرقی افغانستان، شبه‌نظامیان مسلح خود را سازماندهی کرده‌اند. ۲۰۰  نفر از داوطلبان به نیروهای امنیتی مسئول حفاظت از حوزه‌های رأی‌گیری پیوسته‌اند.

در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری افغانستان عبدالله عبدالله ۴۵ درصد و اشرف غنی احمدزی ۳۱/۶ درصد آرا را به دست آوردند.