به‌رغم تهدیدهای طالبان، مردم افغانستان روز شنبه (۲۴خردادماه / ۱۴ژوئن) در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به‌پای صندوق‌های رأی رفتند تا جانشین حامد کرزی را برگزینند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، نخستین انتقال قدرت پس دوران ریاست جمهوری حامد کرزی است. پس از ۱۲ سال اشغال نظامی توسط کشورهای غربی، این انتخابات آزمونی برای این کشور در حفظ امنیت به‌شمار می‌رود.

در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مردم از بین عبدالله عبدالله ۵۳ ساله، وزیر پیشین امور خارجه و اشرف غنی احمدزی ۶۵ ساله، اقتصاددان سابق «بانک جهانی»، یک نفر را به‌عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب خواهند کرد.

در دور نخست انتخابات عبدالله عبدالله ۴۵ درصد و اشرف غنی احمدزی ۳۱/۶ درصد آرا را به دست آوردند.

مقام‌های افغانستان خبر دادند که پیش از گشودن حوزه‌های رأی‌گیری، بامداد روز شنبه نیروهای طالبان دو خمپاره به نزدیکی فرودگاه کابل شلیک کردند، اما این حمله تلفاتی در بر نداشت.

در کابل تدابیر شدید امنیتی به‌منظور جلوگیری از حمله احتمالی طالبان مشهود است. در مجموع نزدیک به ۴۰۰ هزار سرباز و مأمور پلیس به تمام مناطق کشور اعزام شده‌اند تا امنیت انتخابات را حفظ کنند. نیروهای بین‌المللی حاضر در افغانستان نیز آماده‌اند تا در صورت لزوم وارد عمل شوند.

عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، دو کاندیدای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
عبدالله عبدالله (راست) و اشرف غنی احمدزی (چپ)، دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

«به‌سوی ثبات بیشتر»

گروه طالبان که این انتخابات را هدایت‌شده توسط آمریکا می‌داند و به‌شدت با برگزاری آن مخالف است، به پیکارجویان خود دستور داده «بی‌وقفه حمله کنند».

این تهدید در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز اعلام شد، اما نیروهای طالبان نتوانستند مانعی بر سر راه برگزاری انتخابات ایجاد کنند. شرکت نزدیک به ۶۰  درصد واجدان شرایط در دور نخست پیروزی بزرگی برای دولت افغانستان به‌شمار ‌رفت.

اکنون نیز به‌نظر می‌رسد همچون دور نخست، تهدیدهای طالبان مانع از شرکت مردم در دور دوم انتخابات نشود. در دور نخست انتخابات رياست جمهوری افغانستان هفت ميليون تن از ۱۲ ميليون واجد شرايط شرکت داشتند و انتظار می‌رود تا همين تعداد در دور دوم نيز شرکت کنند.

در حالی که مردم در برابر حوزه‌های رأی‌گیری صف بسته بودند حدود ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح به‌وقت محلی در شمال شرق کشور زمین‌لرزه‌ای به‌قدرت ۵/۴ ریشتر رخ داد اما هیچ خسارت و آسیبی گزارش نشد.

این انتخابات پایان دوران ریاست جمهوری حامد کرزی است؛ کسی که از زمان سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ توسط ائتلاف نظامی آمریکا و کشورهای غربی، سکان کشور را در دست دارد.

حامد کرزی صبح شنبه در حالی که از یک حوزه رأی‌گیری واقع در مدرسه‌ای در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری خارج می‌شد، خطاب به مردم افغانستان گفت: «همه بیایید و رأی دهید.»

کرزی افزود: «با شرکت در انتخابات شما این امکان را فراهم می‌سازید که افغانستان به‌سوی ثبات بیشتر گام بردارد.»

TOPSHOTS-AFGHANISTAN-ELECTION
صف کشیدن ساکنان محلی در کابل در برابر یک حوزه‌ رأی‌گیری (عکس از: خبرگزاری فرانسه-AFP)

تقلب؛ خطر دیگر

در دور نخست انتخابات عبدالله عبدالله با تقریبا ۱۳ درصد رأی بیشتر نسبت به رقیب خود به دور دوم راه یافت و به‌نظر می‌رسد در این دور نیز از اقبال بیشتری برخوردار باشد.

عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ نیز بود و در دور دوم از حامد کرزی شکست خورد. وی در آن زمان از تقلب‌های گسترده به سود حامد کرزی سخن گفت.

عبدالله روز جمعه ۱۶ خردادماه (۶ ژوئن) از یک سوء قصد که منجر به کشته شدن ۱۲ نفر شد، جام سالم به‌در برد.

اگر چه در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری امسال نیز اعلام شد تقلب‌هایی صورت گرفته اما این تقلب‌ها چندان تأثیری در نتایج آن نداشت. با این حال تقلب انتخاباتی در دور دوم که در آن تنها دو کاندیدا به رقابت می‌پردازند، می‌تواند تأثیر بسیاری در نتایج آرا داشته باشد.

نتایج موقت این انتخابات طولانی‌مدت، روز چهارشنبه ۱۱ تيرماه (دوم ژوئيه) و نتایج قطعی نیز روز سه‌شنبه ۳۱ تيرماه (۲۲ ژوئيه) اعلام خواهد شد.

رئیس‌جمهوری بعدی روز شنبه ۱۱ مردادماه (دوم اوت) قدرت را در دست خواهد گرفت. مهم‌ترین چالش رئیس‌جمهوری آینده امضای پیمان امنيتی دو جانبه (BSA) با واشینگتن است، که به ايالات متحده این اجازه را می‌دهد حدود ۱۰ هزار نفر از نیروهای خود را پس از خروج ۵۰ هزار سرباز ناتو در اواخر سال ۲۰۱۴، در افغانستان حفظ کند.

حامد کرزی تاکنون حاضر به امضای اين توافقنامه نشده، اما اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله گفته‌اند که حاضرند این پیمان را امضا کنند.