نخست وزیر ترکیه توانست در نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری بر دو رقیب کرد و سکولار خود غلبه کند.  نظرسنجی‌های پیشین نیز پیروزی اردوغان را حتمی می‌دانستند.

Erdogan
شعار اردوغان «پیش به سوی ترکیه نوین» است

اکمل‌الدین احسان‌اوغلو، رقیب اصلی اردوغان که از سوی احزاب کمالیست و ناسیونالیست حمایت می‌شد، ۳۹ درصد آرا را کسب کرد. صلاح‌الدین دمیرتاش، کاندیدای کرد و نماینده دیاربکر در مجلس ترکیه، ۹ درصد آرا را به دست آورد.

مقام ریاست جمهوری در ترکیه، تاکنون جنبه تشریفاتی و نمادین داشته و اختیارات زیادی ندارد. اما اردوغان در صدد اصلاحاتی در قانون اساسی ترکیه است که دایره اختیارات و قدرت رئیس جمهور را به مراتب بیشتر از قبل می‌کند.

هواداران حزب اسلامگرای «عدالت و توسعه»، این تغییرات را مثبت می‌دانند اما اپوزیسیون ترکیه با انتقاد از دورنمای این تصمیم، نگران آن است که اردوغان به این ترتیب دامنه اقتدار خود را گسترش دهد. آنها اردوغان را به دوقطبی کردن ترکیه و تصمیمات جانبدارانه به سود هواداران حزب حاکم متهم می‌‌کنند.

این نخستین مرتبه است که رئیس جمهور ترکیه مستقیما با رای مردم انتخاب می‌شود. تا قبل از این، رئیس جمهور از سوی پارلمان برگزیده می‌شد.

در انتخابات ۱۰ اوت ترکیه، ۵۳ میلیون نفر واجد حق رای بودند. ناظران سازمان همکاری و امنیت اروپا می‌گویند که میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه همانند انتخابات محلی و شهرداری در ۳۰ مارس ۲۰۱۴، بالا بوده است. این میزان در شامگاه یکشنبه ۹/ ۷۶ درصد اعلام شد.

رئیس جمهور جدید ترکیه روز ۲۸ اوت آغاز به کار خواهد کرد.

در همین زمینه:

«شانس مسلم» اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه