مریم میرزاخانی، استاد ۳۷ ساله ریاضی در دانشگاه استنفورد، روز سه‌شنبه ۲۱ مرداد ماه (۱۳ اوت) برنده جایزه فیلدز شد. او اولین زنی است که توانسته است این نشان را به دست بیاورد.

Maryam Mirzakhani
مریم میرزا خانی، استاد ریاضیات

نشان فیلدز (Fields Medal) را اصطلاحا همسنگ «نوبل ریاضیات» می‌خوانند چرا که این جایزه معتبرترین نشان افتخار در حوزه ریاضی است. از آن‌جا که جایزه نوبل به رشته ریاضی تعلق نمی‌گیردجایزه فیلدز اهمیتی جهانی دارد.

نشان فیلدز جایزه‌ای است که هر چهار سال یکبار در مراسم کنگره «اتحادیه جهانی ریاضیات» به دو تا چهار ریاضی‌دان که کمتر از ۴۰ سال سن دارند و کار ارزنده‌ای در ریاضی انجام داده باشند، اهداء می‌شود.

میرزاخانی که پیش از آغاز تحصیلات دانشگاهی‌اش در سال ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ دو بار برنده مدال طلا در المپیاد جهانی ریاضی شده بود، تحصیلاتش را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد. او برای دوره دکتری ریاضی وارد دانشگاه هاروارد شد و از پایان‌نامه خود در سال ۲۰۰۴ دفاع کرد.

نشان فیلدز سکه‌ای است از طلا که نیم‌رخ ارشمیدس روی آن حکاکی شده است.
نشان فیلدز سکه‌ای است از طلا که نیم‌رخ ارشمیدس روی آن حکاکی شده است.

کمیته فیلدز از تحقیقات مریم میرزاخانی در حوزه «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای مدول» تقدیر به عمل آورده است.

میرزاخانی در رابطه با جایزه فیلدز گفت: «این افتخار بزرگی است. اگر این جایزه زنان دانشمند و زنان ریاضی‌دان را تشویق کند، خوشحال خواهم شد. مطمئن هستم که در سال‌های آتی زنان بیشتری برنده این نوع جایزه‌ها خواهند شد».

اکتشاف‌ها و نوآوری برجسته مریم میرزاخانی در حوزه «هندسه ریمانی»، به خصوص در درک تقارن سطوح منحنی، مانند کره، سطوح دونات شکل و اشیای هذلولی، دلیل اصلی اهدای جایزه فیلدز به او بود و کمیته مخصوص این جایزه در کنگره بین‌المللی ریاضیدانان بر این مسئله تأکید داشت.

هندسه ریمانی شاخه‌ای از هندسه دیفرانسیل است که به بررسی سطوح و حجم‌های دارای خمینه‌های ریمانی می‌پردازد. هندسه ریمانی در قرن نوزدهم توسط برنهارد ریمان پایه‌گذاری شد و امروز از مهم‌ترین و پرکاربردترین شاخه‌های هندسه دیفرانسیل است.

با اینکه تخصص مریم میرزاخانی در ریاضیات محض و کار او عمدتاً نظری است، نوآوری‌های او در حل مسائل هندسه منحنی‌ها در فیزیک و نظریه کوانتوم کاربرد دارد.

میرزاخانی که در تهران متولد شده است، در کودکی می‌خواسته نویسنده شود. اما حل مسائل هندسه و ریاضی به او لذت بیشتری می‌داد. او در مورد کارش می‌گوید:«مثل حل کردن یک پازل است. مانند یک کارآگاه باید نقطه‌ها را به هم وصل کنم و این برایم سرگرم کننده است.هرچه بیشتر زمان در ریاضی صرف می‌کنم، بیشتر هیجان زده می‌شوم.»

مریم میرزاخانی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ استاد و پژوهشگر ریاضیات محض در دانشگاه پرینستون بود و اکنون استاد دانشگاه استنفورد است. او به همراه همسر و دختر ۳ ساله‌اش ساکن شهر استنفورد در ایالت کالیفرنیای آمریکاست.

یکی از درس‌های پروفسور مریم میرزاخانی در دانشگاه استنفورد با عنوان «دینامیک در فضاهای مدول در منحنی‌ها» که در ماه مارس ۲۰۱۲ در دانشگاه استنفورد ضبط شده است: