«هلو کیتی» (Hello Kitty) گربه سفید مشهور ژاپنی که از سال ۱۹۷۴ فرهنگ مصرف‌گرای ژاپن را به همه جای جهان صادر کرده و یکی از موفق‌ترین «نشان‌های تجاری» یا «برند»های محصولات تزئینی-تفریحی است، به مناسبت چهل سالگی‌اش به فضا رفته است.

«هلو کیتی» در مأموریت فضایی خود قرار است نمادی برای حضور ژاپن در فضای بیرون جو زمین باشد.

«هلو کیتی» یک پدیده جهانی است، کیف، کفش، لباس، عروسک، لوازم تحریر، دوچرخه، لوازم بهداشتی، همه‌چیز این روزها با نشان تجاری گربه سفیدرنگی که بر سرش ربانی سرخ یا صورتی دارد در ۱۳۰ کشور جهان از جمله ایران فروخته می‌شود.

کشور ژاپن برای جلب سرمایه‌گذاری خصوصی در صنعت هوا-فضا و جلب علاقه نوجوانان به آنچه بیرون از زمین می‌گذرد، عروسک «هلو کیتی» را همراه با فضاپیمایی که سایز آن به‌اندازه یک سطل آشغال متوسط است به بیرون جو زمین فرستاده تا در مداری به دور زمین چرخ بزند.

در طول این سفر فضایی، هرکسی می‌تواند از «هلو کیتی» بخواهد که پیامی را از فضا به زمین مخابره کند. این پیام‌ها در صفحه دیجیتالی پشت سر «هلو کیتی» گردان به دور زمین به نمایش در خواهند آمد. پیام‌ها می‌توانند به زبان ژاپنی یا انگلیسی باشند و هیئتی برای انتخاب پیام‌ها در میان همه پیام‌های دریافتی تشکیل شده است.

منتقدان فرهنگ مصرف‌گرایی به «هلو کیتی» به عنوان نمادی برای ساخت اجتماعی رفتارها و احساس‌های جنسی و جنسیتی دختران جوان ژاپنی نگاه می‌کنند. این گربه که دهان ندارد و زبان ندارد، نماینده نوستالژی ملی ژاپنی برای زنانگی سنتی است که ساکت و مطیع است [۱]. «هلو کیتی» افتخار می‌کند که معصومیت زن ژاپنی را جهانی کرده است.

[۱] برای مطالعه نقد جنسیتی به حضور چند ده ساله «هلو کیتی» در بازار جهانی نگاه کنید به:

Yano, Christine Reiko. Pink Globalization: Hello Kitty’s Trek Across the Pacific. Duke University Press, 2013. Print.