اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از شناسایی عاملان شورش اخیر در زندان قزلحصار و تصویربرداری و انتشار تصاویر آن خبر داده است.

این در حالی است که که منابع آگاه عنوان می‌کنند حفاظت اطلاعات زندان قزلحصار برای سرپوش گذاشتن بر این واقعه و حواشی آن، اقدام به انتقال شماری از زندانیان به سلول انفرادی کرده، بدون اینکه این افراد حتی ارتباط مشخصی با واقعه یادشده داشته باشند.

ghezelhesar
در پی انتقال زندانیان محکوم به اعدام برای اجرای حکم، زندانیان واحد ۲ این زندان دست به اعتراض زدند

به گزارش خبرگزاری هرانا، روز ۲۶ مردادماه، در پی انتقال دست کم ۱۴ زندانی محکوم به اعدام برای اجرای حکم، زندانیان واحد ۲ این زندان که بیشتر زیر حکم اعدام هستند، دست به اعتراض زدند. آنان با یگان حفاظت زندان درگیر و خواستار توقف اجرای حکم اعدام هم‌بندان خود شدند.

یگان حفاظت زندان قزلحصار و نیروهای امدادی اما برای مقابله با اعتراض زندانیان، از سلاح گرم و گاز اشک‌آور استفاده کردند که منجر به کشته و زخمی شدن شمار نامشخصی از آنان شد. در برخی از گزارش ها، شمار مجروحان و کشته شدگان ده تن اعلام شده است.

در پی این اعتراض در داخل زندان قزلحصار، خانواده‌ زندانیان نیز با تجمع در مقابل این زندان خواسته‌ای مشابه را مطرح کردند که نیروی انتظامی با استفاده از ماشین‌های آب‌پاش با اعتراض مسالت‌آمیز آنان برخورد کرد.

حال در پی انتشار گزارش شورش در زندان قزلحصار در اعتراض به اجرای احکام اعدام و همچنین ویدیوی مربوط به این واقعه در مردادماه سال جاری، بخش حفاظت اطلاعات این زندان شمار زیادی از زندانیان واحدهای یک و دو آن را به سلول‌های انفرادی منتقل کرده‌اند.

چند منبع مطلع به خبرگزاری هرانا گفته‌اند که نیروهای حفاظت اطلاعات حتی افرادی را که در زمان واقعه در مرخصی بوده‌اند یا در واحدهای یادشده حضور نداشته‌اند، تحت فشار گذاشته‌اند و به سلول انفرادی منتقل کرده‌اند.

از شمار این زندانیان اطلاع دقیقی در دست نیست. با این حال برآورد می‌شود بین بیست تا سی و دو زندانی در پیوند با این واقعه به سلول انفرادی منتقل شده باشند.

دست کم بین ده تا چهارده زندانی معترض دارای حکم اعدام، پس از سرکوب اعتراضی زندانیان در این زندان، به دار آویخته شده‌اند.

پیشتر  در روز ۱۳ مرداد ماه سال جاری، زندانیان زندان شهر کرد در اعتراض به مجازات هم‌بندان زندانی‌شان که به خاطر وضع بد زندان شهر کرد اعتصاب کرده و از سوی رئیس زندان تنبیه شده بودند، لباس‌های خود و تشک‌ها را آتش زدند.

در پی این واقعه، زندان‌بانان هم درها را قفل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند امدادگران به یاری زندانیان بشتابند. به این ترتیب شعله‌های آتش به سایر بندها نفوذ می‌کند. مأموران آتش‌نشانی نیز فراخوانده می‌شوند، اما مدیر زندان اجازه نمی‌دهد برای یاری‌رسانی به زندانیان، دیوار زندان را تخریب کنند.

در پی این آتش‌سوزی‌، ۱۱ زندانی در زمان حادثه و دو زندانی دیگر در بیمارستان جان خود را از دست دادند.

ویدیوی اعتراض در قزل‌حصار