۵۰۸ نفر در پنج ماهه نخست سال جاری بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان خود را از دست داده‌اند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهشی ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، ۴۴۳ نفر از کل موارد غرق‌شدگی در پنج ماهه سال جاری مرد و ۶۵ نفر دیگر زن بودند.

بر اساس این گزارش استان‌های خوزستان با ۸۶ نفر، مازندران با ۸۰ نفر و گیلان با ۵۷ نفر بیشترین موارد مرگ بر اثر غرق‌شدگی را داشته‌اند.

در این مدت با گرم شدن تدریجی هوا بیشترین آمار مرگ به علت غرق‌شدگی با ۱۹۴ نفر در مرداد بوده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲/۶ درصد افزایش یافته است. کمترین میزان غرق‌شدگی با ۵۲ مورد در فروردین به ثبت رسیده است.

در پنج ماهه نخست سال جاری بیشترین موارد غرق‌شدگی به ترتیب در رودخانه‌ها با ۱۴۵ نفر و مناطق خارج از طرح ایمن سازی شده دریا با ۱۱۴ مورد گزارش شده است؛ در حالی که مرگ بر اثر غرق‌شدگی در محدوده‌های طرح ایمن‌سازی شده دریا در این مدت تنها چهار نفر بوده است.

پس از رودخانه و دریا به ترتیب استخر با ۶۶، دریاچه مصنوعی با ۵۰ ، کانال با ۴۸، دریاچه طبیعی و چاه هر کدام با ۱۳ و سایر مکان‌ها با ۵۵ نفر بیشترین آمار تلفات ناشی از غرق‌شدگی را در این مدت به خود اختصاص داده‌اند.

عدم آشنایی با نکاتی چون فنون اولیه ورزش شنا، ویژگی‌ها، محدودیت‌ها و خطرات محل شنا و عدم رعایت نکات ایمنی از جمله پرهیز از تک‌روی در ورزش شنا از دلایلی اصلی غرق‌شدگی‌ها در سال جاری است.