کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران به همراه نهاد «اصل ١٩» نامزد دريافت جايزه لاله حقوق بشر هلند شدند.

جايزه لاله حقوق بشر هلند
جايزه لاله حقوق بشر هلند

به‌گزارش زمانه، کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران برای ارائه گزارش‌ها و برنامه‌های فرهنگی خلاق برای تعميق فرهنگ‌ حقوق بشر از جمله برنامه راديويی «۵ عصر با کامبيز حسينی» و همچنين «کاريکاتورهای هفتگی با توکا نيستانی»، ويدئوهای ترويجی مانند ويدئوی «اعدام» با شاهين نجفی و ديگر برنامه‌ها نامزد شده است.

«اصل ١٩» به دليل کمک به دور زدن سانسور اينترنت در ايران و دسترسی کارآمد به اطلاعات آزاد، نامزد دريافت جايزه حقوق بشر لاله شده است.

جايزه حقوق بشر لاله، سالانه از سوی وزارت خارجه کشور هلند به افراد يا گروه‌هايی تعلق می‌گيرد که با راه‌های ابتکاری از حقوق بشر پشتیبانی و آن را ترويج می‌کنند. در طول شش دوره فعاليت اين جايزه حقوق بشری، گروه‌ها و افراد مختلف از سراسر جهان، نامزد دريافت آن شده‌اند.

در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) در دومین دوره برگزاری جايزه حقوق بشر لاله، این جایزه به شادی صدر، وکيل و فعال حقوق زنان تعلق گرفت.

در ششمین دوره از جايزه لاله هلند ۳۰ شخصيت و نهاد فعال در حقوق بشر به‌عنوان نامزد معرفی شده‌اند.

«اصل ١٩»

«اصل ١٩» در سال‌های فعاليت خود تلاش کرده است تا با توسعه امکانات و دانش عمومی، زمينه را برای دسترسی امن و آسان ايرانيان به اطلاعات آزاد فراهم کند. اين گروه که نام خود را به تبعيت از اصل ١٩ منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد برگزيده، فعاليت‌های خود را بر چند محور استوار کرده است. توسعه زيرساختی از طريق بومی‌سازی برنامه‌های عبور از فيلتر و امکان دسترسی به اينترنت امن را شايد بتوان مهم‌ترين کار ويژه «اصل ١٩» تلقی کرد. در همين زمينه «اصل ١٩» با همکاری تيم سايفون، اين ابزار عبور از فیلترينگ را بومی‌سازی کرده و از آن پشتيبانی می‌کند. همزمان با اين مهم، این نهاد با راه‌اندازی وبلاگ خود تلاش کرده است تا با ارائه راه‌کارهای عملی و مناسب، امنيت کاربران و فعالان ايرانی را در اينترنت افزايش دهد.

کاربران ايرانی به جز فيلترينگ با مشکل محدوديت پهنای باند و سرعت پايين اينترنت نيز دست و پنجه نرم می‌کنند، «اصل ١٩»  با راه‌اندازی برنامه «خوندی» و «ميدون» خبرها و اطلاعات روز وب فارسی را برای خوانندگان در يک جا جمع کرده است تا دسترسی آسان‌تر به محتوای وب فارسی را برای کاربران فراهم کند.

شادی صدر در سال ۲۰۰۹ جايزه حقوق بشر لاله را دریافت کرد.
شادی صدر در سال ۲۰۰۹ جايزه حقوق بشر لاله را دریافت کرد.

محور بعدی فعاليت‌های «اصل ١٩» بر کاهش فاصله بين دولت و مردم استوار شده است. پروژه «روحانی‌سنج» و «ديدبان مجلس» در اين زمره می‌گنجد. به‌عنوان مثال، «روحانی‌سنج» سعی دارد سنجشی بی‌طرفانه و نظارتی دقيق بر نحوه تحقق وعده‌های حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران داشته باشد. «ديدبان مجلس» نيز نخستين تلاش جامع جهت نظارت بر عملکرد نمايندگان مجلس ايران محسوب می‌شود. هدف اين پروژه توانمندسازی جامعه شهروندی از طريق ارائه ارزيابی بی‌طرف و مبتنی بر عملکرد نمايندگان در مجلس است تا از اين طريق بتوان شفافيت و پاسخگويی را در نظام پارلمانی ايران افزايش دهد.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران به‌منظور جلب حمايت از فعالان و مدافعان حقوق بشر ايرانی که در راستای کسب حقوق مدنی، سياسی، اجتماعی و اقتصادی خود در چارچوب پيمان‌ها و معيارهای بين‌المللی‌ای که ايران ملزم به رعايت آن‌هاست فعاليت می‌کنند، تشکيل شده است.

در پاييز ۱۳۸۶ فعالان حقوق بشر که در سازمان غيردولتی «بنياد برای امنيت بشر در خاورميانه» همکاری می‌کردند، تصميم گرفتند که يک حرکت بين‌المللی را برای پرداختن به چالش‌های فوری‌ای که مردم و به‌ويژه جامعه مدنی حقوق بشری در ايران با آن مواجه است آغاز کنند.

«کمپين بين المللی» بر پايه اين اصول بنياد نهاده شده است: حقوق بشر در ايران همچون هر کشور ديگری، يک دغدغه مشروع و بر حق بين‌المللی است و برای ايجاد صلح و امنيت بين‌المللی امری اساسی است. حقوق بشر در ايران فقط با ياری جامعه مدنی تحقق می‌پذيرد که نقش آن‌ها بايد مورد حمايت قرار گرفته و تداوم پيدا کند. پذيرش حقوق بشر در ايران بايد غيرجانبدارانه باشد و از اهداف سياسی دوری کند؛ و در نهایت اين‌که در دنيای امروز، همبستگی با مردم همه کشورها در مبارزات‌شان برای کسب حقوق بشر يک ضرورت اخلاقی است.

اين کمپين برای اين‌که مقامات دولت را به رعايت و پيروی از قوانين و معيارهای بين‌المللی ترغيب و ياری کند، ميزان پايبندی دولت ايران به الزامات بين‌المللی حقوق بشر را مستند می‌کند و اين اطلاعات را به‌همراه ساير اطلاعات مورد نياز برای يک ارزيابی دقيق و ارائه پيشنهادهای سازنده در معرض افکار عمومی قرار می‌دهد.

اين کمپين، فعالان جامعه مدنی در سراسر جهان را درباره وضعيت حقوق بشر در ايران آگاه کرده و آن‌ها را ترغيب می‌کند که از همنوعان ايرانی خود فعالانه حمايت کنند.

اين کمپين به ترويج خواسته‌ها و پيشنهادهای جنبش‌های اجتماعی و حقوق بشر در ايران در سازمان‌ها و نهادهای بين‌المللی می‌پردازد و تريبونی برای طرح نظرات آن‌ها به‌وجود می‌آورد.

همچنین کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران برای ايجاد يک شبکه منطبق با اصول خود و برای جلب مشارکت در تحقق اهدافش در سراسر دنيا تلاش می‌کند.

جايزه اين دوره لاله حقوق بشر نيز، مانند دوره‌های پيشين، بر اساس رأی عمومی کاربران اينترنت، به يکی از نامزدها تعلق می‌گيرد. تمام افراد می‌توانند با مراجعه به سايت جايزه حقوق بشر لاله، به نامزد مورد نظر خود رأی دهند. رأی‌گيری تا تاريخ ١٠ اکتبر (١٨ مهر) ادامه خواهد داشت.