اعضای گروه داعش که از کشورهای اروپایی به آن پیوسته‌اند اجازه بازگشت به خانه‌هایشان را ندارند و در صورت بروز تمایل به جدا شدن از این گروه کشته خواهند شد.

Islamic State-10
بیش از ۳۰۰۰ هزار نفر اروپایی به داعش پیوسته‌اند

فرماندهان ارشد داعش در سوریه و عراق به گروهی از اعضای خود که از بریتانیا به این گروه پیوسته‌اند گفته‌اند چنان‌چه قصد بازگشت داشته باشند باید مرگ خود را انتظار بکشند.

نشریه آبزرور، چاپ بریتانیا، گزارش داده است یک گروه حداقل ۳۰ نفری از بریتانیایی‌ها که برای داعش پیکار می‌کند پس از دیدن برخی اتفاقات و کشته شدن چند نفر از اعضای بریتانیایی داعش در سوریه قصد بازگشت به خانه‌هایشان را داشته‌اند که با این فرمان داعش مواجه شده‌اند.

آخرین فرد بریتانیایی عضو داعش که در سوریه کشته شده یک جوان ۱۹ ساله است که در جریان حملات این گروه به شهر کوبانی در روز جمعه ۲۴ اکتبر ۲۰۱۴ جان خود را از دست داده است.

در بریتانیا، گروهی از مسلمانان خواهان اعلام عفو برای اروپایی‌هایی شده‌اند که به داعش پیوسته‌ و اکنون در عراق و سوریه نبرد می‌کنند. آن‌ها می‌گویند گروه‌هایی از این افراد اکنون عمیقا پشیمان هستند و می‌خواهند به خانه‌هایشان بازگردند اما از یک سو با تهدیدات داعش مواجهند و از سوی دیگر می‌ترسند در کشورهای خود به جرم همکاری با گروه‌های تروریستی به زندان و مجازات‌های دیگر محکوم شوند.

معظم بیگ، یک بریتانیایی پاکستانی الاصل که خود سه سال از عمرش را در زندان گوانتانامو به ظن همکاری با القاعده سپری کرده، از دولت این کشور خواسته امکان بازپروری و کمک‌های اجتماعی برای این گروه از جوانان فراهم شود. او که با بسیاری از گروه‌های اسلامی در خاورمیانه در ارتباط است می‌گوید شمار زیادی از اروپاییان قصد بازگشت از عراق و سوریه را دارند و باید به آن‌ها کمک کرد.

یکی دیگر از دلایل مهمی که گفته می‌شود این گروه از جوانان اروپایی را مصمم به بازگشت کرده نزاع‌های شدید درون گروهی است که میان گروه‌‌های جهادی در سوریه وجود دارد.

گروهی دیگر از این افراد نیز تنها برای کمک‌های بشردوستانه و امدادی و یاری رساندن به نیروهای مخالف بشار اسد به سوریه رفته بودند اما از آن‌جا که راه بازگشت پشت سران خراب شده است، به ناچار به گروه‌‌هایی مانند داعش پیوسته‌‌اند.

مطابق برآوردی که در ماه سپتامبر ۲۰۱۴ توسط مسئول ارشد مبارزه با تروریسم در اتحادیه اروپا اعلام شد، بیش از سه هزار اروپایی به داعش پیوسته‌‌اند و اکنون در عراق و سوریه نبرد می‌کنند.