سردرگمی مقامات امنیتی در پرونده اسیدپاشی به زنان به بهانه امر به معروف و نهی از منکر همچنان ادامه دارد. صبح امروز یک خبرگزاری در ایران عکس جعلی یک «مرد با کراوات» را منتشر کرد، اکنون یک خبرگزاری دیگر از بازداشت چند «ضد انقلاب» در اصفهان خبر داده‌ است.

«مرد با کراوات» و متهم ردیف اول اسیدپاشی: علی جلالی عضو هیأت مدیره انجمن علمی استاندارد ایران
«مرد با کراوات» و متهم ردیف اول اسیدپاشی: علی جلالی عضو هیأت مدیره انجمن علمی استاندارد ایران

همزمان با اعتراضات مردم اصفهان به حادثه اسیدپاشی به چهره زنان، همایشی در اصفهان برگزار شد به نام « همایش تخصصی نقش رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها در احیای امر به معروف و نهی از منکر». این همایش را ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر برگزار کرده است.

خبرگزاری فارس گزارش داده که در همایش ۷ آبان ماه «امر به معروف و نهی از منکر» حسین حسین‌زاده، جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان خبر داده که عده‌ای از معترضان در اصفهان بازداشت شده‌اند. این مقام امنیتی گفته است که این عده از سلطنت‌طلبان و وابستگان به سازمان مجاهدین خلق بوده‌اند و اتهام آن‌ها هم این است که تلاش کرده‌اند با تحریک احساسات مردم، آن‌ها را به تظاهرات وادارند.

همایش امر به معروف در اصفهان؛ اسیدپاشان همچنان ناشناس
همایش امر به معروف در اصفهان؛ اسیدپاشان همچنان ناشناس

۳۰ مهر ماه مردم در اصفهان و تهران در اعتراض به ناامن بودن فضای شهری و حمله‌های متعدد اسیدپاشی به زنان تجمع کرده بودند. در اصفهان تجمع‌کنندگان مقابل دادگستری رفتند و خواستار برخورد سریع‌تر با عوامل این جنایت‌ها شدند. گزارش‌های رسمی از حضور بیش از دو هزار نفر در تجمع اصفهان خبر داده بود. اکنون به گفته جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان، عده‌ای از تظاهرکنندگان بازداشت شده‌اند.

حسین‌زاده به تعداد افراد بازداشت‌شده اشاره‌ای نکرده٬ اما مدعی شده آن‌ها قصد داشته‌اند روی احساسات مردمی «موج سواری» کنند. این فرمانده پلیس اعتقاد دارد که شبکه‌های ماهواره‌ای با استفاده از «کم‌سوادی رسانه‌ای» مردم آن‌ها را فریب می‌دهند، احساساتشان را تحریک می‌کنند و آن‌ها را به تظاهرات وامی‌دارند. او می‌گوید «دشمنان» از روی قصد و با طرح و نقشه، حادثه اسیدپاشی را به امر به معروف و نهی از منکر ربط داده‌اند.

پیش از این رسول زرگرپور، استاندار اصفهان به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا گفته بود که ۱۰ نفر که مظنون به اسیدپاشی‌اند در اصفهان بازداشت شده‌اند. احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز به خبرنگاران گفت که یکی افراد مظنون به اسیدپاشی شناسایی و چهره‌نگاری شده. خبرگزاری مهم هم عکس مردی با کراوات را به عنوان مظنون به اسیدپاشی منتشر کرد، اما ساعتی بعد معلوم شد، عکس «مرد با کراوات» و متهم ردیف اول اسیدپاشی به علی جلالی عضو هیأت مدیره انجمن علمی استاندارد ایران تعلق دارد. خبرگزاری مهر این عکس را از صفحاتش حذف کرد.

حسین حسین‌زاده، فرمانده پلیس در همایش امر به معروف
حسین حسین‌زاده، فرمانده پلیس در همایش امر به معروف

نهاد‌های انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی تاکنون موفق به شناسایی و بازداشت عامل یا عاملان اسید‌پاشی‌های اصفهان نشده‌اند. آن‌ها همواره تأکید می‌کنند که اسیدپاشی‌ها کار دشمنان جمهوری اسلامی است.

در تحصن مقابل دادگستری اصفهان، معترضان این پرسش را نیز مطرح کردند که چرا با وجود تعداد زیادی دوربین مداربسته در خیابان‌های شهر که به بهانه تأمین امنیت نصب شده‌اند، هیچ اقدامی برای شناسایی و معرفی عاملان اصلی صورت نگرفته است.

خبرگزاری فارس پیش‌ از این از دستگیری «یک مرد زن‌نما» خبر داده بود که با ورود به میان جمعیت معترضان در اصفهان سعی داشته است «مردم را تحریک به تجمع و اعتراض علیه نهادهای کشور» کند. خبرگزاری فارس ادعا کرده بود روی دست‌های او لکه‌‌هایی وجود دارد که احتمالا بر اثر سوختگی با اسید ایجاد شده است. بعداً مشخص شد نام این فرد بهروز ملبوس‌باف و یک مستندساز جوان و شناخته‌شده در اصفهان است و لکه‌هایی که روی دست او وجود دارد به دلیل یک بیماری پوستی است که همواره با او بوده است.