علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی ایران، استفاده از حساب‌های شخصی افراد در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را خط قرمز دانسته و گفته است که رئیس جمهور هم بر پرهیز از تجسس در مسائل شخصی افراد، تاکید بسیاری داشته است.

ali.rabiei
علی ربیعی: «در جامعه‌ رانت محور، مسابقه یک شبه پولدار شدن برپا می‌شود.»

او این صحبت‌ها را در حاشیه دهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها، در جمع خبرنگاران مطرح کرده است.

خبرگزاری ایسنا از قول این وزیر دولت روحانی آورده است که «برای شناسایی خانوارها در بحث یارانه‌ها، قطعا از ابزارهای دیگری استفاده می‌شود».

ربیعی اضافه کرده است:‌ «در گام اول نیز هفت میلیون شناسایی را در بحث مبارزه با فقر غذایی با موفقیت انجام داده‌ایم و می‌توانیم در آینده از بین رفتن فقر گرسنگی را به مردم اعلام کنیم.»

او تاکید کرده که «قطعا هدفمندی از پایین به بالا اجرا خواهد شد. انواع فقر از جمله فقر گرسنگی، مسکن و ایمنی را به همین ترتیب پیگیری خواهیم کرد و در بحث فقر ایمنی آینده، با توجه به تصمیمی که در شورای عالی رفاه گرفته شده است، سبدی از بیمه‌های اجتماعی، به کمک دولت اجرایی خواهد شد تا بتوانیم ایمنی آینده را تامین کنیم.»

طرح این نکات در حالی است که فاز دوم اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، از اردیبهشت ماه امسال به دلیل آنچه «عدم تصویب پیشنهاد بودجه‌ای دولت» عنوان شد، متوقف شده است.

رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، پیشتر به خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، گفته بود: «دولت قصد داشت که در فاز دوم بحث نقدینگی را برای تولید حل کند. در حال حاضر عددی که تصویب شده، ۴۹ هزار میلیارد تومان است و از این مبلغ ۴۲ هزار میلیارد برای مردم و بقیه سهم دولت و تولید در نظر گرفته شده که با این کار عملا اجرای هدفمندی متوقف می‌شود.»

یک‌شبه پولدار شدن

وزیر تعاون در بخش دیگری از صحبت‌های خود در دهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها گفته است: «در جامعه‌ رانت محور، مسابقه یک شبه پولدار شدن برپا می‌شود.»

ربیعی با تاکید بر ضرورت تولید محور شدن جامعه گفته است: «باید در راستای تولید محور شدن جامعه و تحقق شعار کار از خانه تا کارخانه تلاش کنیم. قطعا اخلاق در دو جامعه رانت محور و تولید محور کاملا با یکدیگر متفاوت خواهد بود و ما باید تلاش کنیم تعاونی‌ها را در کشور فعال کنیم و مورد توجه ویژه قرار دهیم.»

بیکاری اشتغال
جامعه ایران از نظر وضعیت اشتغال جوانان، در شرایط مناسبی نیست

او تاکید کرده است که «باید بپذیریم کار تنها در کارخانه‌های بزرگ وجود ندارد. ایجاد شغل در کارگاه‌های ۵۰ نفری و حتی کم‌تر، حدود ۹۶ درصد مشاغل ما را در بر می‌گیرند.»

ربیعی به امضای تفاهم‌نامه‌ای با شورای عالی استان‌ها در زمینه اشتغال جوانان اشاره کرده و گفته است: «‌یکی از مفاد این تفاهم‌نامه، بهره‌گیری از ظرفیت سازمان فنی حرفه‌ای کشور برای آموزش افراد در شهرهای کوچک و روستاها خواهد بود به طوری که در حال حاضر جوانان در روستاهای مرزی به دلیل نداشتن مهارت، حتی در پروژه‌های بزرگی که در منطقه خودشان در حال اجراست، نمی‌توانند فعال شوند.»

وضعیت اشتغال جوانان مناسب نیست

علی ربیعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه «جامعه ایران از نظر وضعیت اشتغال جوانان، در شرایط مناسبی نیست» گفته است: «۵۶ درصد رکود انباشته شده داریم. یعنی نسبت به برنامه منفی ۵۶ درصد عقب هستیم. امروز نیروهایی که وارد بازار کار می‌شوند همگی تحصیلکرده هستند و بیش از چهار میلیون تحصیل کرده دیگر در آینده به این بازار کار افزوده می‌شوند.»

او با اشاره به اهداف دولت در زمینه اشتغال تصریح کرده است: «از یک سو می‌خواهیم شهرها و روستاهای کوچک خالی از جمعیت نشود ولی زیر ساخت‌های مناسب را برای این امر به وجود نمی‌آوریم به طوری که برای مثال در یک استان مرزی مانند سیستان و بلوچستان، فقط ۳۰ درصد مردم تحت پوشش بیمه هستند و مشکلات زیادی در این استان‌ها وجود دارد.»