هیئت‌های بلندپایه سیاسی و وزیران ۱۷۰ کشور جهان در کنفرانسی در مرکز سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در شهر رم گرد هم آمده‌اند تا در مورد یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشر و چالش‌های مقابل آن تصمیم‌گیری کنند.

Second International Conference on Nutrition (ICN2)
دومین کنفرانس بین‌المللی تغذیه در مرکز سازمان فائو در رم گشایش یافت

دومین کنفرانس بین‌المللی تغذیه در حالی کار خود را آغاز کرده است که بخش بزرگی از جمعیت جهان از گرسنگی و سوء‌تغذیه در رنج است و بخش دیگری از مردم جهان دچار چاقی مفرط هستند.

کنفرانس رم که از روز چهارشنبه ۱۹ نوامبر/۲۸ آبان آغاز شده است، تا روز جمعه ۲۱ نوامبر ادامه خواهد داشت و برگزاری آن به طور مشترک برعهده فائو و سازمان جهانی بهداشت است. برگزاری چنین کنفرانسی از دهه نود میلادی تا به حال بی‌سابقه بوده است.

کشورهای حاضر در این کنفرانس یک بیانیه و همچنین چارچوب عملی مشترکی را برای مقابله فوری با سوء‌تغذیه در جهان امضا کردند.

متن کامل بیانیه رم (انگلیسی)

کنفرانس رم قرار است محلی برای تعیین گام‌های عملی، مشخص کردن سیاست‌های ملی و همچنین سرمایه‌گذاری‌‌های جدید برای بهبود دسترسی جمعیت جهان به غذای سالم‌تر و کافی باشد.

بیانیه کنفرانس رم تاکید می‌کند که همگان باید از حق دسترسی به غذای سالم، کافی و مقوی برخوردار باشند و دولت‌ها نیز باید متعهد شوند تا با سوء‌تغذیه در همه اشکال آن اعم از گرسنگی و بی‌غذایی، کمبود مواد حیاتی و همچنین بیماری چاقی مقابله کنند.

نمایندگان کشورهای حاضر در دومین کنفرانس بین‌المللی تغذیه در رم، یک چارچوب مشترک برای عمل نیز تصویب کرده‌اند که مطابق آن دولت‌ها نقش و مسئولیت اصلی را برای توجه کردن به مساله تغذیه بر عهده دارند و این توجه باید در همکاری با جوامع مدنی، نهادهای غیر دولتی، بخش خصوصی و همچنین جوامع بحران‌زده صورت بگیرد.

«تلاش‌ها برای مبارزه با سوء‌تغذیه باید دو برابر شود»

خوزه گراتزیانو دا سیلوا، مدیرکل فائو، در مراسم افتتاحیه این کنفرانس گفت که اکنون جهان دارای دانش، تجربه و منابع کافی برای مقابله با سوء‌تغذیه است. دولت‌ها باید این مسیر را هدایت کنند. اما برای بهبود وضعیت تغذیه در جهان، به تلاش مشترک و همکاری با جوامع مدنی و بخش خصوصی نیاز است.

José-Graziano-da-Silva
مدیرکل فائو می‌گوید دانش، تجربه و منابع کافی برای مقابله با گسترش سوء تغذیه در جهان موجود است

مدیرکل فائو تاکید کرد بیانیه رم و چارچوب عملی منتشر شده تنها گام‌های نخستین برای نو کردن تلاش‌ها در این زمینه هستند. گراتزیانو دا سیلوا متذکر شد مسئولیت شرکت‌کنندگان در این کنفرانس تبدیل این تعهدات به گام‌های عملی و ملموس است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در پیامی ویدیویی به این کنفرانس خاطر نشان ساخت که تلاش‌های جهانی برای مقابله با گرسنگی و سوءتغذیه باید دو برابر شوند. به گفته بان کی مون، سازمان ملل متحد نیز متعهد است از تلاش کشورها در این زمینه حمایت‌ کند.

مارگارت چان، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز در سخنرانی افتتاحیه این کنفرانس گفت ساختار غذا در جهان کنونی که متکی بر تولید صنعتی غذا و بازارهای مشترک جهانی است، به میزان کافی یا حتی بیش از آن قادر است مواد غذایی تولید کند، اما در عین حال این ساختار، مشکلات فراوانی را نیز برای بهداشت و سلامت عمومی به وجود آورده است.

به گفته مارگارت چان، بخشی از جمعیت دنیا غذای بسیار کمی در اختیار دارند و از این رو با بیماری‌های مختلف و مرگ تهدید می‌شوند.

مادران و کودکان قربانیان نخست سوء‌تغذیه

کشورهای امضاکننده بیاینه رم و چارچوب اقدام عملی آن متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۲۵ به اهداف مهم این سند مشترک دست یابند. از جمله این اهداف بهبود شرایط تغذیه برای زنان باردار و مادران، نوزادان و خردسالان است. همچنین بهبود شرایط تغذیه برای پیشگیری از برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، مرض قند یا دیابت و برخی از سرطان‌ها از اهداف این سند است.

بیاینه کنفرانس رم و چارچوب عملی متصل به آن حاصل بیش از یک سال کار مشترک کشورهای مختلف عضو فائو و همچنین سازمان بهداشت جهانی است.

نخستین کنفرانس جهانی تغذیه در سال ۱۹۹۲ برگزار شده بود. گرچه از آن زمان تاکنون قدم‌های مهمی برای مبارزه با گرسنگی و سوء‌تغذیه در جهان برداشته شده اما این پیشرفت‌ها کافی و برابر نبوده‌اند.

از آن زمان تاکنون از میزان جمعیت گرسنه جهان، حدود ۲۱ درصد کاسته شده اما هنوز حدود ۸۰۰ میلیون نفر در دنیا از بی‌غذایی در رنج هستند. از دیگر مشکلات مرتبط با سوء‌تغذیه رشد نامناسب کودکان است. برآورد می‌شود حدود ۱۶۱ میلیون کودک زیر پنج سال در جهان، قامت‌شان کوتاه‌تر از میزان انتظار بوده و ۵۱ میلیون کودک زیر پنج سال دیگر نیز وزنی کمتر از وزن متناسب دارند.

سوء‌تغذیه همچنین سالانه باعث مرگ و میر حدود دو میلیون و هشتصد هزار کودک زیر پنج سال در جهان می‌شود.

دو میلیارد نفر از جمعیت جهان نیز از کمبود مواد حیاتی مانند ویتامین‌ها و مواد لازم دیگر در رنج هستند. در همین حال، حدود ۵۰۰ میلیون نفر در جهان، به بیماری چاقی مبتلا شده‌اند و تعداد آن‌ها نیز در حال افزایش است.