اداره کل میراث فرهنگی استان تهران از شهرداری این شهر به دلیل «تجاوز به حریم» عمارت عین الدوله به دادگاه شکایت کرده است.

گودبرداری در باغ تاریخی عین الدوله با شکایت سازمان میراث فرهنگی روبه‌رو شده است
گودبرداری در باغ تاریخی عین الدوله با شکایت سازمان میراث فرهنگی روبه‌رو شده است

باغ و عمارت عین الدوله از آثار تاریخی دوران قاجار است و در میدان هروی در خیابان پاسداران تهران قرار دارد.

رجبعلی خسرو آبادی، رئیس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، اعلام کرده شهرداری تهران در حریم این بنای تاریخی فعالیت‌هایی برای ساخت و ساز مانند گودبرداری انجام داده است که اگرچه میراث فرهنگی سعی کرده این اقدامات را متوقف کند، اما هنوز این ساخت و سازها متوقف نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، خسروآبادی گفت آخرین اقدامی که در این زمینه صورت گرفته است، شکایت میراث فرهنگی از شهرداری تهران به قوه قضاییه برای انجام این اقدامات است.

بنای قاجاری عین الدوله و محوطه اطراف آن از سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این عمارت متعلق به عین الدوله صدراعظم مظفرالدین شاه قاجار بوده و برخی رویدادهای تاریخی مانند کنفرانس تهران با حضور چرچیل، استالین و روزولت در آن ثبت شده است.

Ein Al Dowleh
عمارت قاجاری عین الدوله در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

شهرداری تهران این بنا را در سال۱۳۷۱ تملک کرد اما سپس ۱۱ هزار متر مربع از باغ آن به فردی حقیقی واگذار شد و در سال ۱۳۷۷ گودبرداری به عمق ۱۸ متر در قسمت جنوب باغ این عمارت صورت گرفت که در نتیجه آن ۱۰۰۰ اصله درخت از باغ این مجموعه از بین رفت.

پس از مدتی ۵۰۰۰ مترمربع دیگر از فضای این باغ فروخته شد، اما در همان زمان با اعتراض سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کار متوقف شده و گودبرداری به همین شکل باقی ماند.

در سال ۱۳۹۰ و با تغییراتی که در سازمان میراث فرهنگی در دولت دهم ایجاد شده بود، این سازمان ساخت و ساز در باغ عین الدوله را بلامانع اعلام کرد و مجوز یک برج ۲۵ طبقه در آن صادر و گودبرداری مجددا آغاز شد.

با تغییر دوباره مدیریت سازمان میراث فرهنگی در دولت یازدهم، بار دیگر این سازمان اعلام کرد مجوز پیشین میراث فرهنگی غیرقانونی است و ساخت و ساز و گودبرداری در این باغ تاریخی باید متوقف شود.

در سال ۱۳۹۲ شورای شهر تهران، شهرداری پایتخت را ملزم به حفظ و بازسازی این عمارت معروف کرد.  اعضای شورای شهر از شهرداری خواسته بودند تا گودبرداری مهار و فضاهای از بین رفته بازسازی شود.

اما گزارش‌ها حاکی از آن است که عملیات ساختمانی در جوار عمارت عین الدوله همچنان ادامه دارد.

پس از پیگیری‌های فراوان، برج ۲۵ طبقه به ساختمانی ۱۰ طبقه کاهش پیدا کرد، اما هنوز مشخص نیست که سازمان میراث فرهنگی تهران بتواند مانع ساخت و ساز در جوار این عمارت تاریخی شود.