دو موتورسوار در دو رويداد جداگانه به يک دختر و پسر دانش‌آموز در تهران حمله و آن‌ها را با ضربات چاقو زخمی کردند. در حادثه‌ای ديگر نيز به روی يک دختر جوان اسيد پاشيده شده است.

خبرگزاری ايسکانيوز به نقل از «يک شاهد عينی» گزارش داد که يک موتورسوار روز دوشنبه ۲۴ آذر به يک دختر دانش‌آموز کلاس اول دبيرستان در نازی‌آباد منطقه ۱۶ تهران با چاقو حمله کرده است.

اين منبع افزوده: «اين موتورسوار از پشت با چاقو به مضروب حمله می‌کند که خوشبختانه به دليل پوشش زياد و لباس‌های ضخيم زمستانی از شدت زخم جلوگيری شده است .»

جو نگران‌کننده در مدرسه

بر پايه گزارش ايسکانيوز، این دانش‌آموز به بيمارستان منتقل شده و بعد از انجام پانسمان مرخص شده و به مدرسه باز گشته «اما جو نامناسب و نگران کننده‌ای در مدرسه و بين دانش‌آموزان حاکم شده است تا آن‌جايی که حتی دخترانی که محل سکونت‌شان نزديک به مدرسه بوده و هيچ وقت از سرويس استفاده نمی‌کردند ديروز از مدير مدرسه درخواست کردند که برای بازگشت به منزل برای آن‌ها آژانس بگيرد .»

هم‌زمان با اين رويداد، پسر نوجوانی که او هم دانش‌آموز مدرسه سروش شاهد بوده، «درست در شرايط مشابه اتفاق اول مورد حمله قرار گرفته که آسيب او هم زياد جدی نبوده و الان شرايط مساعدی دارد اما تأثير نامناسب و مخرب روانی اين ماجرا هم در مدرسه سروش شاهد در جريان است.»

مسئولان آموزش و پرورش ايران هنوز در مورد اين حملات به دانش‌آموزان اظهارنظری نکرده‌اند.

اسيدپاشی بر روی دختر جوان

ايسکانيوز همچنين گزارش داده که روز دوشنبه این هفته حوالی ساعت پنج عصر،  موتور سوارانی که صورت‌شان را پوشانده بودند اقدام به اسيدپاشی کردند.

راکبان اين موتورسيکلت پس از اسيدپاشی بر صورت دختر جوان فرار کرده‌اند. از وضعيت اين دختر گزارشی منتشر نشده است.

اسماعيل احمدی‌مقدم، فرمانده نيروی انتظامی ايران گفته که عاملان اين اسيدپاشی بازداشت شده‌اند.

به گفته وی «دو نفر به ماشين دختری جوان اسيد پاشيده بودند که همان موقع نيز دستگير شدند که اين موضوع ناشی از اختلافات شخصی بوده ‌است.»

هشتم آذر نيز سيامند انوری، مدير بيمارستان ضيائيان در تهران که پس از کار روزانه به خانه‌اش برمی‌گشت، مورد حمله دو موتورسوار قرار گرفت. اين افراد که سپس مشخص شد يکی از آن‌ها پزشک و همکار انوری بوده، به صورت وی اسيد پاشيدند.

مهرماه امسال نيز وقوع چند مورد اسيدپاشی به زنان در اصفهان باعث بروز نگرانی‌هايی در بين مردم شد. اين نگرانی‌ها باعث شد که شماری از اهالی اصفهان مقابل دادگستری اين شهر دست به تجمع بزنند و شعارهايی عليه تندورهای مذهبی سر دهند.

معترضان بر اين باور بودند که اسيدپاشی‌ها در اصفهان با هدف «امر به معروف و نهی از منکر» انجام شده است. اين موضوعی است که البته مقامات حکومت ايران علاقه‌ای به تأييد آن ندارند و مرتبط دانستن اسيدپاشی‌ها با امر به معروف و نهی از منکر را کار «رسانه‌های بيگانه» می‌دانند.

پليس و مقامات قضائی می‌گويند عامل اسيدپاشی‌ها در اصفهان هنوز بازداشت نشده است.

در همين حال هفته گذشته اعلام شد که نمايندگان مجلس ايران قصد دارند طرحی را به تصويب برسانند تا اسيدپاشی در شمار جرايمی قرار گيرد که از آن‌ها به‌عنوان «محاربه» نام برده می‌شود. بر پايه قوانين ايران، مجازات «محاربه با خدا و رسول خدا» اعدام است.

محمدعلی اسفنانی، عضو کميسيون قضائی و حقوقی مجلس در اين‌ زمينه گفته است: «در اين طرح، جرم اسيدپاشی محاربه محسوب شده و صرف نظر از ديه و قصاص، بايد مطابق با مجازات تعيين‌شده برای محاربه، برای آن‌ها حکم صادر شود.»

نگرانی از افزايش خشونت در ايران

اين رويدادها در حالی رخ داده که مقامات ايران نگران افزايش خشونت در جامعه هستند. حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گويد که جامعه ايران به سوی خشونت پيش می‌رود و بايد برای آن چاره‌ای انديشيد.

وزير بهداشت در يادداشتی با عنوان «برای خشونت در جامعه چاره‌ای کنيم» که روز شنبه ۱۵ آذر در روزنامه اطلاعات منتشر شد، نوشت که در مورد «افزايش خشونت در جامعه» در جلسه هیأت دولت نيز سخن گفته است.

به گفته او، افزايش خشونت در ايران «مشکل فرهنگی و روانی» است.

وزير بهداشت نخستين راه کاهش خشونت را «آموزش حرف زدن با هم» دانست و ادامه داد: «بايد برای تعاملات شفاهی تمرين کنيم؛ از خانه تا مدرسه و جامعه، رسانه‌ها در اين‌زمينه مسئوليت سنگينی دارند.»

هاشمی در پايان اين يادداشت ابراز اميدواری کرده که «همه به ميدان بيايند و اجازه ندهند آرامش مردم با رفتارهای ناهنجار خدشه‌دار شود.

شدت گرفتن خشونت در ماه‌های اخير

در ماه‌های اخير رفتارهای خشونت‌باری عليه زنان در ايران شکل گرفته است. اسيدپاشی به زنان اصفهان و چاقوزنی به زنان در شهرستان جهرم استان فارس از جمله اين رفتارهای خشونت‌بار است.

به دليل گستردگی انواع خشونت در ايران، هيچ آمار دقيقی از ميزان خشونت نسبت به زنان وجود ندارد. با اين حال هر از چند گاه آمار و تحقيقاتی در ايران منتشر می‌شود. ازجمله به گزارش روزنامه اعتماد، ميزان خشونت خانگی در تهران، ۱۸.۹ درصد جسمی و ۵۲.۴ درصد روانی است. همچنين در سطح کشور، در هر ۹ ثانيه يک مورد خشونت اتفاق می‌افتد.

شمار درگيری‌ها و نزاع‌های خيابانی نيز نمونه ديگری از خشونت در ايران است که سالانه جان صدها نفر را می‌گيرد.

سازمان پزشکی قانونی ايران اعلام کرده که در فروردين و ارديبهشت سال جاری، بيش از ۱۰۴ هزار نفر به دليل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند. سازمان پزشکی قانونی اين آمار را در مقايسه با مدت مشابه سال پيش دارای ۰.۴ درصد افزايش اعلام کرده است. شمار مراجعان نزاع فروردين و ارديبهشت سال گذشته ۱۰۳ هزار و ۷۶۷ نفر بوده است.