سازمان ملل متحد شمار غير نظاميان کشته شده در افغانستان را از ابتدای سال جاری ۲۰۱۴ تا ماه نوامبر، سه هزار و ۱۸۸ نفر برآورد کرد.

afghanistan explosion2
درگيری های افغانستان در سال ۲۰۱۴ تاکنون بيش از ۹ هزار و ۶۰۰ کشته بر جای گذاشته است

آمار تلفات غير نظاميان در افغانستان در سال ۲۰۱۴ در مقايسه با دوره مشابه سال گذشته ۱۹ درصد افزايش يافته است.

نمايندگی سازمان ملل در افغانستان همچنين اعلام کرد که تعداد کل کشته‌شدگان در اين کشور در سال جاری از ۱۰ هزار نفر فراتر خواهد رفت.

درگيری‌های افغانستان در سال ۲۰۱۴ تاکنون بيش از ۹ هزار و ۶۰۰ کشته بر جای گذاشته است. افزون بر اين، شش هزار و ۴۲۹ غير نظامی نيز مجروح شده‌اند.

بر پايه گزارش سازمان ملل، از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ بيش از ۱۴ هزار غيرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند که با آمار سال جاری ميلادی اين رقم به ۱۷ هزار و ۲۵۲ رسيده است. همچنين از سال ۲۰۰۹ تا سال جاری ميلادی، ۲۹ هزار و ۵۳۶ نفر نيز زخمی شده‌اند.

بر پايه اين گزارش، شمار کودکان و زنان قربانی خشونت‌ها در افغانستان به ترتيب ۳۳ و ۱۴ درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.

از پايان سال ۲۰۰۱ ميلادی تاکنون افزون بر ۳۵۰۰ تن از نيروهای بين‌المللی در افغانستان کشته شده‌اند.

خروج  آيساف عامل افزایش کشته‌شدگان

آمارها نشان می‌دهد که گروه طالبان مسئول کشته‌شدن سه نفر از هر چهار نفر در افغانستان است.

ناظران علت افزايش کشته‌شدگان در افغانستان را ناشی از «خروج تدريجی نيروهای بين‌المللی آيساف و تشديد درگيری‌هايی ميان نيروهای امنيتی افغان و طالبان» می‌دانند.

تا دو سال پيش، ۱۵۰ هزار نيروی بين‌المللی در افغانستان حضور داشتند که قرار است اين رقم تا دو ماه آينده به ۱۶ هزار نيرو کاهش پيدا کند.

عبدالله عبدالله، رئيس اجراييه حکومت افغانستان هفته گذشته گفت که نيروهای افغان برای مبارزه با پيکارجويان به کمک نيروهای بين‌المللی نياز دارند. اوخروج نيروهای بين‌المللی از افغانستان را زودهنگام می‌داند.

با اين حال، محمد اشرف غنی، رئيس‌جمهور افغانستان، از خروج نيروهای بين‌المللی پس از ۱۳ سال حضور در اين کشور استقبال کرده است.