بهنام ابراهیم‌زاده، زندانی سیاسی در بیستمین روز اعتصاب غذا در زندان رجایی‌شهر کرج، به دلیل کاهش قوای جسمانی از هوش رفت و به بهداری زندان منتقل شد.

Rajaee Shahr
ابراهیم‌زاده در اعتراض به «عدم رعایت اصل قانونی تفکیک جرایم در زندان رجایی‌شهر» اعتصاب غذا کرده است

به گزارش وب‌سایت خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، بهنام ابراهیم‌زاده از روز ۱۲ آذرماه در اعتراض به «عدم رعایت اصل قانونی تفکیک جرایم در زندان رجایی‌شهر» و انتقال وی از بند زندانیان سیاسی به بند یک زندان رجایی‌شهر دست به اعتصاب غذا زده است.

او در پی ۲۰ روز اعتصاب غذا، روز دوشنبه یکم دی‌ماه بیهوش و به بهداری زندان منتقل شد.

یک منبع آگاه به هرانا گفته که این زندانی پس از بازگشت از بهداری زندان نیز از وضعیت نامناسب جسمی رنج می‌برد و دچار بی‌حسی در کمر و پا‌هایش شده است.

این فعال کارگری از سوی دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تبانی علیه جمهوری اسلامی ایران به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده و در حال سپری کردن چهارمین سال محکومیت خود است.

ابراهیم‌زاده در تاریخ ۲۲ خرداد ۸۹ توسط ماموران امنیتی دستگیر شد و در دادگاه انقلاب ابتدا به ۲۰ سال زندان محکوم شد. حکم وی سپس در دادگاه تجدید نظر به پنج سال حبس تعزیری کاهش یافت.

عدم رعایت اصل تفکیک جرایم به عنوان شکنجه

انتقال شماری از زندانیان سیاسی به بند جرایم عمومی، از سوی ماموران زندان به عنوان تمهیدی برای فشار بیشتر به زندانیان سیاسی صورت می‌گیرد.

پیش از این نیز ۳۰ زندانی سیاسی بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه، ازجمله در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرایم در این زندان از روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان‌ماه دست به اعتصاب غذای تر زده‌اند. منصور اروند، یکی از این زندانیان که به اعدام محکوم شده است، به زندان مهاباد منتقل شده و جعفر میرزایی و عرفات اصغری، دو زندانی دیگر پس از پایان محکومیت شش ماهه از زندان آزاد شده‌اند.

در حال حاضر ۲۷ زندانی در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند و هنوز نه تنها هیچ پاسخی در پیوند با مطالبات خود از سوی ماموران زندان دریافت نکرده‌اند، بلکه مسئولان امنیتی زندان ارومیه آنان را تهدید کرده‌اند که در صورت تداوم این اعتصاب غذا، علاوه بر انتقال شماری از زندانیان به بند جرایم مواد مخدر،  ۱۰۰ زندانی عادی دیگر را نیز به بند ۱۲ انتقال خواهند داد.

تاکنون وضعیت جسمانی ۱۲ تن از زندانیان اعتصابی به نام‌های علی افشاری، محمدعبداللهی، شیرکو حسن‌پور، خضر رسول مروت، علی‌رضا رسولی، یوسف کاکه ممی، سیروان نژوای، عثمان مصطفی‌پور، احمد تومی، عبدالله عمومی، سامان نسیم و شورش افشاری به دلیل کاهش فشارخون، کاهش وزن، ضعف شدید و سرگیجه، وخیم شده است.

این زندانیان نیز در طول روزهای گذشته به دلیل وخامت وضعیت جسمانی خود به بهداری زندان منتقل شده‌اند، اما از وصل شدن سرم جلوگیری کرده و دوباره به بند بازگشته‌اند.