زلزله‌ای با قدرت ۵.۳ ريشتر صبح امروز، سه‌شنبه ۹ دی‌ماه شهر «شنبه» در جنوب استان بوشهر را لرزاند. يک ساعت پس از اين زمين‌لرزه، زلزله‌ای با قدرت ۴.۴ ريشتر بوشکان يکی ديگر از شهرهای بوشهر را نيز لرزاند. هنوز از تلفات و خسارات احتمالی اين زلزله گزارشی منتشر نشده است.

۲۰ فروردين سال ۱۳۹۲ نيز زمين لرزه‌ای به بزرگی ۶.۱ ريشتر در اين منطقه رخ داد
۲۰ فروردين سال ۱۳۹۲ نيز زمين لرزه‌ای به بزرگی ۶.۱ ريشتر در اين منطقه رخ داد

به گزارش مرکز لرزه‌نگاری ايران، زلزله نخست در نزديکی شهر شنبه و ساعت ۷:۴۹ صبح امروز و در عمق ۱۰ کيلومتری زمين رخ داده است. زلزله دوم نيز ساعت ۸:۵۳ صبح بوشکان را لرزانده است. اين زلزله نيز در عمق ۱۰ کيلومتری زمين بوده است.

کاظم مرادی، مديرکل دفتر مديريت بحران استانداری بوشهر به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ايرنا) گفت: «بلافاصله پس از دريافت گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری، عوامل محلی فرمانداری دشتی به منطقه اعزام و بررسی‌های اوليه از تلفات و خسارات احتمالی اين زلزله در دست اجراست.»

کاظم مرادی افزود: «نيروهای امدادی در حال آماده‌باش هستند اما تاکنون گزارشی مبنی بر تلفات جانی اين زمين‌لرزه دريافت نشده است.»

به‌گفته وی «براساس گزارش‌های اوليه شکاف‌هايی در ساختمان‌های اين منطقه مشاهده شده که بايد مشخص شود مربوط به اين زمين‌لرزه است يا زلزله ۲۰ فروردين‌ سال گذشته است.»

بخش شنبه از توابع شهرستان دشتی در فاصله ۱۲۰ کيلومتری جنوب بوشهر واقع است.

۲۰ فروردين سال ۱۳۹۲ نيز زمين لرزه‌ای به بزرگی ۶.۱ ريشتر در اين منطقه رخ داد که باعث مرگ ۳۷ تن و خسارت و تخريب بيش از سه هزار واحد مسکونی، تأسيسات زيربنايی و مکان‌های عمومی شد.

قرارگیری نیروگاه هسته‌ای بوشهر در محدوده‌ گسل فعال در این استان، به دلیل خطر نشط مواد هسته‌ای در صورت آسیب‌دیدگی نیروگاه نه تنها شهروندان بوشهر که اهالی مناطق اطراف خلیج فارس را دل‌نگران می‌کند.

با این حال محمد احمديان، معاون رئيس سازمان انرژی اتمی ايران پس از زلزله فروردين سال ۱۳۹۲ درباره تأثير زلزله استان بوشهر بر نيروگاه اتمی بوشهر گفت این نيروگاه با مقاومت در برابر زلزله‌ای «به قدرت دست‌کم ۸ ريشتر و نزديک به محل نيروگاه» طراحی شده است.