ژنرال بنی گانتز، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح اسرائیل، در دیدار با سیاست‌مداران آمریکایی هشدار داد که «اکنون زمان امتیاز دادن به ایران نیست».

بنی گانتز و کالن پاول در مهمانی سفارت اسرائیل در واشنگتن
بنی گانتز و کالن پاول در مهمانی سفارت اسرائیل در واشنگتن

گانتز که پس از جنگ ۲۰۱۴ غزه و پیامدهای آن، استعفا داده و در فوریه ۲۰۱۵ از ریاست نیروهای مسلح اسرائیل کناره‌گیری می‌کند برای یک سفر پنج روزه به آمریکایی شمالی آمده است.

در مهمانی شامی که در سفارت اسرائیل و با حضور مقامات سیاسی آمریکایی در شامگاه هفتم ژانویه (۱۷ دی ماه) برگزار شد، گانتز هشدار داد که مذاکرات با ایران بر سر آینده برنامه هسته‌ای این کشور، باید فشار عمده‌ای که بر ایران اعمال شده را در نظر بگیرد.

او خطاب به سیاست‌مداران آمریکایی گفت: «ایران در حال حاضر تحت فشار زیادی است. این فشارها در فضای داخلی ایران منجر به تغییرات سیاسی شده است. بنابراین اکنون زمان دادن امتیاز نیست».

گانتز تاکید کرد که اسرائیل ترجیح می‌دهد محدود کردن قابلیت‌های هسته‌ای ایران از راه های مسالمت‌آمیز به دست آید؛ اما نتیجه مذاکرات با تهران مهم است: «باید نتایج درست باشد، یعنی منجر به ترک هرگونه اثری از قابلیت‌های هسته‌ای در دست ایرانیان باشد.»

گانتز می‌گوید نتایج مذاکرات اگر قابلیت هسته‌ای ایران را کاملاً محدود نکند، منجر به طولانی شدن درگیری‌های دیپلماتیک و حتی شاید به یک جنگ بینجامد.

سفر پنج روزه گانتز به واشنگتن و اتاوای کانادا برای گفت‌وگو با متحدان اسرائیل بر سر مسئله تروریسم در منطقه و مذاکرات با ایران برنامه‌ریزی شده است.