سپاه پاسداران ایران کشته شدن یک فرمانده ارشد خود در سوریه به همراه شش نفر از اعضای حزب‌الله لبنان را تأیید کرده است. در بیروت، تشییع جنازه اعضای حزب‌الله برگزار شده و این گروه به اسراییلی‌ها پیام داده که بهتر است پناهگاه‌های خود را حاضر کنند. نیروهای اسراییلی در آماده‌باش هستند.

Lebanon_Jan 2015
هزاران نفر در بیروت، در تشییع جنازه جهاد مغنیه شرکت کردند

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز دوشنبه ۲۹ دی‌ماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد سردار محمدعلی الله‌دادی، توسط بالگردهای اسراییلی در منطقه «قنیطره» کشته شده است.

سپاه پاسداران می‌گوید سردار الله دادی «در مقام مستشاری برای کمک به دولت و ملت سوریه در مقابله با تروریست‌های تکفیری- سلفی به این کشور عزیمت کرده بود» و به همراه گروهی از اعضای حزب‌الله مشغول بازدید از این منطقه بود.

سپاه پاسداران نگفته است در مقابل این اقدام اسراییل چه کاری انجام خواهد داد.

محمد‌علی الله‌دادی در کارنامه نظامی خود سابقه فرماندهی تیپ‌های مختلف سپاه قدس، فرماندهی سپاه سیرجان و فرماندهی سپاه الغدیر یزد را داشت.

حزب الله لبنان نیز پیش‌تر کشته شدن شش نفر از اعضای خود را در سوریه تایید کرده بود. در میان کشته‌شدگان حزب‌الله، نام «جهاد مغنیه»، فرزند عماد مغنیه، از فرماندهان ارشد حزب‌الله نیز به چشم می‌خورد. عماد مغنیه در سال ۲۰۰۸ در دمشق ترور شد.

بیشتر بخوانید: جهاد مغنیه، از فرماندهان حزب‌الله لبنان کشته شد

روزنامه «دیلی استار» در بیروت گزارش داده است که روز دوشنبه، هزاران نفر از هواداران حزب‌الله و شیعیان این کشور در تشییع جنازه بزرگی برای اعضای این حزب شرکت کردند.

به گزارش این روزنامه ازدحام در خیابان‌های بیروت بسیار زیاد بوده و مناطق اطراف گورستان «روضه الشهیدان»، به دلیل حضور انبوه تشییع کنندگان کاملاً مسدود شده است. روضه الشهیدان، گورستان شیعیان است و بسیاری از اعضای ارشد حزب‌الله در این مکان دفن شده‌اند.

Allah Dadi_Sepah
محمدعلی الله‌دادی، از فرماندهان سپاه پاسداران، در سوریه کشته شده است

دیلی استار همچنین گزارش داده است که یک مقام امنیتی لبنان به این روزنامه گفته در میان کشته‌شدگان، دو نظامی سوریه نیز بوده‌اند.

اکنون پرسش اصلی این است که پاسخ حزب‌الله به کشته شدن اعضایش در خاک سوریه توسط اسراییل چه خواهد بود؟

شبکه تلویزیونی المنار، وابسته به حزب الله، پیامی بسیار کوتاه با تصویری از شیخ حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله را روی سایت خود قرار داده است که به اسراییلی‌ها می‌گوید: «جهزوا ملاجئکم!» (یعنی پناهگاه‌های خود را مجهز کنید!)

شبکه الجزیره نیز از قول خبرنگار خود در بیروت می‌گوید که یکی از سخنگویان حزب‌الله اعلام کرده منتظر باشید و پاسخ حزب‌الله را ببینید. با این حال به گفته این شبکه، اکنون در بیروت همه می‌پرسند آیا پاسخ حزب‌الله به این حمله منجر به یک جنگ دیگر میان این گروه و اسراییل می‌شود یا پاسخ محدود‌تر خواهد بود؟

الجزیره همچنین از آماده‌باش کامل نیروهای حزب‌الله در مرز لبنان و اسراییل در جنوب این کشور خبر داده است. گزارش شده نیروهای اسراییلی چند گلوله منور نیز در آسمان و به سمت مزارع شبعا در جنوب شرق لبنان شلیک کرده‌اند.

در همین حال ارتش اسراییل نیز در مرز با سوریه به حالت آماده باش در آمده است.

روزنامه اسراییلی «یدیعوت اخرونوت» نیز از قول یکی از تحلیل‌گران مسائل امنیتی در اسراییل گزارش داده که احتمال دارد حزب‌الله به برخی اهداف اسراییل در خارج از مرزهای این کشور حمله کند. این تحلیل‌گر امنیتی به یدیعوت اخرونوت گفته است احتمال آن‌که اکنون حزب‌الله بخواهد جبهه  نبرد جدید در بلندی‌های جولان با اسراییل بگشاید بسیار اندک است زیرا ایران در این زمان خواهان درگیر شدن حزب‌الله با اسراییل نیست و ترجیح می‌‌دهد توان نظامی آن را برای زمان دیگری حفظ کند.

جمعی از مسئولان ایرانی از جمله علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و علاء الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، کشته شدن شش نفر از اعضای حزب‌الله را به حسن نصرالله تسلیت گفته‌اند.