پاپ فرانسیس می‌گوید ممنوعیت پیشگیری از بارداری در دکترین کاتولیک به این مفهوم نیست که انسان‌ها لازم است مانند خرگوش بچه بیاورند.

پاپ فرانسیس در سفر آسیایی خود در ماه ژانویه
پاپ فرانسیس در سفر آسیایی خود در ماه ژانویه

رهبر کاتولیک‌های جهان‌، روز دوشنبه ۱۹ ژانویه /۲۹ دی، هنگامی‌که از سفر آسیایی خود باز می‌گشت، در هواپیما با خبرنگاران دیدار کرد. او در این ملاقات با زبانی خودمانی، برنامه‌های تنظیم خانواده کلیسا را محور صحبت قرار داد و و گفت کاتولیک‌ها لازم نیست همانند خرگوش تولید مثل کنند.

پاپ داستان زنی را تعریف کرد که در سفر اخیرش به فیلیپین با او آشنا شده بود. این زن مادر هفت فرزند است و در ملاقات با پاپ گفته بود که برای بارداری، زندگی خود را به خطر انداخته است.

فرانسیس با لحنی سرزنش‌آمیز رفتار این زن را «بی‌مسئولیتی» خواند و به خبرنگاران گفت: «ممنوعیت جلوگیری از بارداری با استفاده از روش‌های مدرن به این مفهوم نیست که این کلیسا انتظار دارد کاتولیک‌ها خانواده‌های بزرگ داشته باشند.»

حساسیت فرانسیس به تنظیم خانواده، از نگاه او به مسئله فقر در جهان ناشی می‌شود. او نسبت به کمبود منابع لازم برای رشد کودکانی که در خانواده‌های فقیر به دنیا می‌آیند، حساس بوده و اعتقاد دارد که بحران فقر در جهان با نظم نوین اقتصادی مرتبط است که سیستم تأمین اجتماعی را نادیده می‌گیرد.

ممنوعیت جلوگیری از بارداری

کلیسای کاتولیک همیشه مخالف روش‌های مدرن جلوگیری از بارداری از جمله استفاده از کاندوم، آی‌یو‌دی و روش‌های هورمون درمانی از جمله قرص ضدبارداری بوده است.

با این حال در سال ۲۰۱۰، پاپ بندیکت شانزدهم در یک مصاحبه، استفاده از کاندوم را برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی به ویژه در افرادی که مبتلا به ویروس اچ آی‌وی هستند، مجاز دانست.

رهبر فعلی کلیسای کاتولیک، در صحبت‌های اخیر خود پیرامون کنترل بارداری، موضع سنتی کلیسای کاتولیک را تکرار کرده است. هر چند او از کاتولیک‌ها خواسته که کمتر زاد و ولد کنند اما هم‌زمان افزوده که پیشگیری‌ را با استفاده از «راه‌های مجاز تنظیم خانواده به روش طبیعی» انجام دهند.

روش طبیعی کنترل بارداری مورد نظر کلیسای کاتولیک، عمدتاً پرهیز از رابطه جنسی در دوران تخمک‌گذاری است.

همیشه زنان بی‌مسئولیت‌اند

املی راهولا، در مقاله‌ای که در تایم منتشر کرده، اظهارات اخیر فرانسیس در مورد زنی را که در فیلیپین ملاقات شده، نقد کرده است.

راهولا به این معترض است که همیشه بی‌مسئولیتی را بر گردن زنان می‌اندازند و زنان را عاملانی خارج از سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی فرض می‌کنند.

او با اشاره به قدرت کلیسای کاتولیک فیلیپین و نفوذ این کلیسا بر قانون‌گذاری‌های سکولار در این کشور برای محدودکردن دسترسی به داروهای ضدبارداری و کاندوم می‌نویسد: «در طول چند دهه گذشته که بسیاری از کشورها برنامه‌های تنظیم خانواده را حمایت کرده‌اند، فیلیپین در جهت مخالف حرکت کرده است.»

از جمله این سیاست‌ها ممنوعیت قرص‌های ضدبارداری و منع سقط جنین است. همچنین در سطوح فرهنگی و مذهبی استفاده از کاندوم به عنوان وسیله ضدبارداری، اقدامی غیراخلاقی، ضد خدا و کلیسای کاتولیک تبلیغ می‌شود.

راهولا به پژوهش‌های متعدد در فیلیپین اشاره می‌کند که نشان می‌دهند بدون دسترسی مقرون‌به‌صرفه به روش‌های مدرن پیشگیری از بارداری، تعداد حاملگی‌های خواسته و ناخواسته، درصد ابتلاء به بیماری‌های مقاربتی، سقط جنین در فضاهای زیرزمینی و به شکل ناامن برای زنان افزایش یافته است.

در نهایت راهولا این پرسش را مطرح می‌کند که چه کسی بی‌مسئولیت است؟ مادر هفت فرزند یا این سیاست‌ها؟

فرانسیس چقدر کاتولیک است؟

فرانسیس از زمانی که بر مسند رهبری کلیسای کاتولیک نشسته، یکی از جنجالی‌ترین پاپ‌های تاریخ کلیسای کاتولیک بوده است. او که سیاست‌های جذب حداکثری‌اش شامل جذب همجنسگراهای کاتولیک هم شده است، همچنان در مورد روابط سنتی زن و مرد مواضع محافظه‌کارانه کلیسا را تأیید می‌کند.

او هنگام بازگشت از سفر آسیایی خود به سری‌لانکا و فیلیپین، کشورهای غربی را به «استعمار ایدئولوژیک» و «حمله به ارزش‌های سنتی خانواده» متهم کرد. او در هواپیما به خبرنگاران گفت که کشورهای ثروتمند و سازمان‌های بین‌المللی به ارزش‌های خانواده در کشورهای در حال توسعه حمله‌ور شده‌اند.

رهبر کلیسای کاتولیک با تأکید بر نقش‌های جنسیتی و سنتی روابط زن و مرد، این «استعمار ایدئولوژیک» را با روش‌های تبلیغی قرن بیست نازی‌ها و فاشیست‌ها مقایسه کرد.

فرانسیس به پرسش‌های خبرنگاران مبنی بر اینکه این نقش‌های سنتی زن و مرد چه هستند، پاسخ دقیقی نداد.