واتیکان، محل اقامت پاپ کوچک‌ترین دولت‌شهر جهان است. واتیکان فقط ۸۴۲ نفر جمعیت دارد. با این حال به گفته جیان پیرو میلانو، دادستان کل مرکز کلیسای کاتولیک آماز بزهکاری و جنایت در واتیکان رو به افزایش است.

جیان پیرو میلانو، دادستان کل واتیکان و همکارانش
جیان پیرو میلانو، دادستان کل واتیکان و همکارانش

جیان پیرو میلانو، دادستان کل واتیکان اعلام کرده است که بیش از همه فساد اقتصادی و رشوه‌خواری افزایش پیدا کرده.

پیرو میلانو در گفت‌و‌گو با رادیو واتیکان گفته است دادستانی واتیکان در مبارزه با پولشویی موفق بوده. با این‌حال جرایم دیگری مانند پورنوگرافی کودکان و قاچاق مواد مخدر در مرکز کلیسای کاتولیک همچنان خبرساز است.

به گفته فدریکو لومباردی، سخنگوی واتیکان، یک اسقف لهستانی به نام ژوزف ویلوفسکی به اتهام جمع‌آوری ۱۰۰ هزار عکس و ویدیوی پورنوگرافی کودکان بازداشت شده است.

در این عکس‌ها و ویدیو‌ها پسران نوجوان در سنین ۱۳ تا ۱۸ سال را وادار به آمیزش جنسی کرده‌اند. دادستانی واتیکان برآورد کرده است که این اسقف اعظم پیش از آنکه بازداشت شود ۴۵ هزار عکس و ویدیو با محتوای پورنوگرافی کودکان را از حافظه کامپیوترش پاک کرده. دادستانی واتیکان می‌گوید شواهدی به دست آورده که نشان می‌دهد ژوزف ویلوفسکی عضو یک شبکه پخش پورنوگرافی کودکان است.

این اسقف اعظم نماینده ویژه پاپ در جمهوری دومینکن بود. در تابستان سال گذشته پس از آنکه دادستانی واتیکان او را به اتهام جمع‌آوری ویدیو‌ها و عکس‌هایی با محتوای پورنوگرافی کودکان بازداشت کرد، پاپ فرانسیس او را از این مقام خلع کرد. چنانچه دادگاه او را مجرم تشخیص دهد، به هفت سال زندان محکوم می‌شود.

علاوه بر ژوزف ویلوفسکی یک مقام دیگر در واتیکان هم به اتهام جمع‌آوری ویدیو‌ها و عکس‌هایی با محتوای پورنوگرافی کودکان بازداشت شده. اما هنوز دادستان واتیکان نام و منصب او را اعلام نکرده است. چند روز پیش، در شهر گرانادا در جنوب اسپانیا، ۱۰ کشیش به اتهام سوءاستفاده جنسی از کودکان بازداشت شدند. دادستانی واتیکان هم در این پرونده ورود کرده است.

به گفته دادستانی واتیکان قاچاق مواد مخدر هم یکی دیگر از جرایمی‌ست که در واتیکان رواج دارد. در مارس ۲۰۱۴ مأموران گمرک ۳۴۰ گرم کوکائین به ارزش ۴۴ هزار یورو را در بسته‌های کاندوم کشف کردند. این بسته‌ها به نشانی‌هایی در واتیکان ارسال می‌شد. دادستانی واتیکان می‌گوید به دلیل اینکه این موضوع رسانه‌ای شد، گیرندگان بسته‌ها به اداره پست مراجعه نکردند و تلاش‌های ژاندارمری برای شناسایی آن‌ها به جایی نرسید.