شماری از زندانيان سياسی در ماه‌های اخير برای درمان بيماری‌های حاد جسمانی خود با مشکلات عديده‌ای مواجه شده‌اند.

saeed razavi
سعيد رضوی فقيه پس از عمل جراحی قلب و پيوند پنج رگ قلبی با دست و پای بسته در بیمارستان بستری شد

از جمله اين زندانيان سياسی سعيد رضوی فقيه، فعال سياسی و روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، و مصطفی دانشجو، وکيل و فعال حقوق دراويش گنابادی بوده اند، که اخيراً از دريافت امکانات مناسب پزشکی در شرايط اضطراری بی‌بهره مانده‌اند.

به گزارش سايت خبری «سهام نيوز»، سعيد رضوی فقيه که اخيراً در بيمارستان قلب تهران تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته است، عصر شنبه ۱۸ بهمن، علی‌رغم نظر پزشکان ناچار به امضای برگه ترخيص از بيمارستان و بازگشت به زندان رجايی‌شهر شد.

وب‌سایت‌ سهام‌نیوز منسوب به نزدیکان مهدی کروبی، از چهره‌های شاخص جنبش سبز در ایران است.

رضوی فقيه که پس از انجام يک سخنرانی انتقادی در همدان دستگير شد، از مشکلات حاد قلبی رنج می‌برد و به دليل نداشتن غذای مناسب و عدم دريافت دارو در زندان، دچار گرفتگی شديد عروق شده است.

او خود قادر به پرداخت هزينه‌های سنگين جراحی نبود و با اين حال مسئولان زندان نيز در پرداخت اين هزينه‌ها تعلل کردند. رضوی فقيه تهديد کرده بود که در اعتراض به سهل‌انگاری و تعلل زندان رجايی‌شهر در رسيدگی به درمانش اعتصاب غذا خواهد کرد.

بعد از عمل جراحی قلب و پيوند پنج رگ قلبی نيز، رضوی فقيه با دست و پای بسته در بيمارستان بستری بوده است. همزمان مأموران امنيتی نیز به شدت از ارتباط او با ديگران جلوگيری کرده‌اند.

‌مزاحمت‌های نيمه شب و هشدارهای دژبان بيمارستان امام خمينی او را در نهايت ناچار کرد که برای رعايت حال ساير بيماران برگه ترخيص از بيمارستان را امضا کند و به زندان بازگردد.

mostafa danshjoo
مصطفی دانشجو، وکيل و فعال حقوق دراويش گنابادی

از طرف ديگر يک منبع آگاه در گفت‌وگو با راديو زمانه از انتقال مصطفی دانشجو به بهداری زندان اوين در اثر حمله قلبی خبر داد.

پزشک حاضر در بهداری دستور اعزام اين فعال حقوق دراويش به اورژانس را صادر کرد اما در نهايت اعزام وی به علت لزوم هماهنگی با دادستانی معلق ماند. دانشجو که به بيماری آسم شديد و آريتمی قلبی مبتلا است، اول بهمن، در حين درمان و بدون ترخيص پزشک به دستور مقامات قضايی به زندان بازگردانده شد. در حال حاضر او در حالی که به پنجره و تهويه مناسب دسترسی ندارد، همراه با ۲۰۰ زندانی دیگر در يکی از سالن‌های بند ۸ محبوس است.

اعتراض به عدم دسترسی به امکانات پزشکی

بسياری از زندان سياسی در زندانهای مختلف ايران تا کنون نسبت به شرايط نامناسب بهداشتی در زندانها، عدم رسيدگی به وضعيت سلامت زندانيان، و عدم دسترسی به امکانات پزشکی اعتراض کرده‌اند.

گروه‌ها و فعالان حقوق بشر می‌گویند محروميت زندانيان سياسی از خدمات درمانی، روشی است که نیروهای امنیتی و قضایی برای اعمال فشار بیشتر به آنان استفاده می‌کند. تا به امروز نيز اعتراض و اعتصاب زندانيان سياسی برای مقابله با اين مشکل، جز به طور مقطعی نتيجه‌بخش نبوده است.

از نمونه اعتراض‌های جاری زندانيان سياسی نسبت به عدم برخورداری از «حق درمان زندانی»، می‌توان به اعتصاب شش تن از درويشان زندانی در واکنش به عدم برخورداری هم مسلکان زندانی خود (حميدرضا مرادی، مصطفی دانشجو و افشين کرم‌پور) از «خدمات درمانی» و «دسترسی به پزشک و دارو» اشاره کرد.

همزمان با اعتصاب شش زندانی يادشده، ۲۰ زندانی سياسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوين در نامه‌ای به رئيس قوه قضائيه با شرح وضعيت زندانيان بيمار محبوس در اين بند، به رفتارهای غيرقانونی و خودسرانه مسئولان زندان و ابوالقاسم صلواتی، قاضی و رئيس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، در جلوگيری از پيگيری روند درمانی اين زندانيان اعتراض کردند.

فعالان سياسی در مورد وضعيت وخيم بند هفت زندان اوين نيز هشدار داده‌اند که حدوداً شش ماه پيش مهمان ۷۵ تن از زندانيان امنيتی-سياسی بند ۳۵۰ بوده است. گزارش‌های رسيده از اين بند، از عدم وجود روزنه‌ای برای هوای باز خبر می‌دهند. زندانيان منتقل‌شده به اين بند در زيرزمين نگهداری می‌شوند که مرطوب، مملو از حشرات گزنده، و فاقد تهويه مناسب است و باعث تشديد بيماری‌های قلبی، تنفسی و پوستی برای زندانيان شده است.