مسعود باقرزاده کريمی، معاون امور تالاب‌های دفتر زيستگاه‌های سازمان حفاظت محيط زيست ايران از خشک شدن ۶۷ درصد مساحت تالاب‌های کشور خبر داد.

talab

باقرزاده کريمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ايران، ايلنا گفت که بيش از دو ميليون هکتار از مجموع سه ميليون هکتار مساحت تالاب‌های ايران خشک شده‌اند.

خشکی تالاب‌ها يکی از دلايل افزايش پديده ريزگرد و گرد و غبار در ايران به شمار می‌رود.

به گفته وی «بخشی از اين مشکل به دليل کاهش بارش و افزايش دما رخ داده اما بخش زيادی از اين مشکل به دليل توسعه بی‌رويه در بالادست تالاب‌ها و به ويژه سدسازی است.»

باقرزاده کريمی گفت: «در بدبينانه‌ترين حالت مجاز هستيم که تنها ۵۰ درصد از آب موجود در طبيعت را بهره‌برداری کنيم، در حالی که اکنون اين مقدار به ۹۰ درصد رسيده است؛ بنابر اين بايد سهم از دست رفته را به طبيعت بازگردانيم.»

به گفته وزارت نيرو، سالانه ۸۵ تا ۹۰ ميليارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که اين حدوداً معادل ۹۰ درصد آب مصرفی در ايران است.

وزارت نيرو می‌گويد برای جبران برداشت‌هايی که طی ۴۰ سال گذشته از منابع آبی صورت گرفته، به مدت ۱۵ سال نه تنها نبايد از منابع زيرزمينی استفاده شود، بلکه هر سال بايد مقدار قابل توجهی آب نيز ذخيره و به اين مخازن باز گردانده شود؛ امری که با توجه به روند فعلی مصرف آب در ايران بعيد به نظر می‌رسد.

بر پايه آمارهای رسمی ۷۰ درصد ذخيره سفره‌های آب زيرزمينی در ايران از ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته تاکنون به شدت کاهش يافته است.

به‌گفته حميد چيت‌چيان، وزير نيرو از مجموع ۶۰۹ دشت کشور، ۲۹۸ دشت دارای بيلان منفی منابع آب زيرزمينی است.

در حال حاضر ايران دچار «بحران آب» است و ميزان آب تجديدشونده کشور، يعنی آبی که از بارش‌ها حاصل می‌شود، کاهش پيدا کرده است.