مقامات بلندپایه ارتش و وزارت خارجه پاکستان اعلام کردند که طالبان افغانستان مایل است با دولت کابل وارد مذاکره شود.

«طالبان در پی پشتیبانی کمتر پاکستان امیدوارند مذاکرات آغاز شود.»
«طالبان در پی پشتیبانی کمتر پاکستان امیدوارند مذاکرات آغاز شود.»

به‌گزارش رویترز، یک مقام ارشد نظامی پاکستان که نامش فاش نشده است، اعلام کرده که راحیل شریف، رئیس ستاد ارتش این کشور در دیدار این هفته خود با اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، به او گفته است که طالبان حاضر به شروع مذاکرات از آغاز ماه مارس است.

این مقام نزدیک به فرمانده ارتش پاکستان افزوده است: «آن‌ها تمایل خود را نشان دادند و همه چیز از ماه مارس آغاز می‌شود، اگرچه همه این مسائل چندان سریع و آسان پیش نخواهند رفت.»

تلاش‌های قبلی برای مذاکرات دولت و طالبان افغانستان به‌منظور پایان بخشیدن به جنگی که از سال ۲۰۰۱ آغاز شده، تاکنون ناکام مانده‌اند، اما خروج آخرین نیروهای رزمی ارتش آمریکا و کشورهای خارجی از افغانستان و روی کار آمدن اشرف غنی به‌ عنوان رئیس‌جمهور افغانستان و نیاز دولت به صلح برای تقویت مشروعیت خود، بسترهایی را برای آغاز مجدد مذاکرات فراهم ساخته است.

از سوی دیگر چین نیز گفته است که حاضر است نقش میانجی را در این زمینه ایفا کند و همین نشان از تغییر وضعیت دارد.

آخرین کلام را ملا عمر خواهد گفت

یکی از اعضای ارشد طالبان افغانستان در تماس تلفنی از قطر اعلام کرده است که دور نخست گفت‌وگوها با مقامات آمریکایی روز پنج‌شنبه ۱۹ فوريه/ ۳۰ بهمن، در قطر برگزار می‌شود اما این خبر از سوی واشنگتن رد شد.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که ایالات متحده همچنان از روند آشتی میان افغان‌ها از طریق مذاکرات طالبان و دولت افغانستان حمایت می‌کند.

یک مشاور ارشد اشرف غنی تأیید کرد که امید می‌رفت مذاکرات از سر گرفته شوند اما هنوز تصمیمی در این‌باره که کجا برگزار شوند گرفته نشده است.

این مسئول دولتی که نخواست نامش منتشر شود گفت که دولت افغانستان درخواست کرده که مذاکرات در پکن برگزار شود.

اشرف غنی هنوز در این‌باره اظهار نظری نکرده اما وعده داده است که مسائل را شفاف خواهد گفت.

در بیانیه‌ای که دفتر ریاست جمهوری افغانستان منتشر کرده به نقل از وی نوشته است: «بدون آن‌که مردم چیزی بدانند وارد مذاکرات نخواهم شد.»

یک دیپلمات در منطقه نیز گفته است پکن تنها شهری نیست که برای مذاکرات در نظر گرفته شده و اسلام‌آباد، کابل و دوبی نیز مورد بحث قرار گرفته‌اند.

پاکستان از زمان روی کار آمدن اشرف غنی به افغانستان نزدیک‌تر شده است و طالبان نیز در پی پشتیبانی کمتر پاکستان، امیدوارند مذاکرات آغاز شود.

از سوی دیگر برخی از اعضای طالبان به «دولت اسلامی» (داعش) اعلام وفاداری کرده‌اند و این عده می‌توانند به‌عنوان یک خطر در نظر گرفته شوند.

یک دیپلمات در کابل گفت آخرین کلام را ملاعمر، رهبر طالبان خواهد گفت. او از سال ۲۰۰۱ در انظار عمومی ظاهر نشده است.

این دیپلمات گفت: «رهبران طالبان هم‌اکنون در حال مشاوره هستند.»