رئیس بخش سرطان وزارت بهداشت ایران می‌گوید شایع‌ترین نوع سرطان در میان مردان ایرانی، سرطان معده و نزد زنان، سرطان پستان است.

سرطان سینه

علی مطلق در سمینار علمی تازه‌های سرطان روده بزرگ در مشهد گفته است که سالانه ۹۰ هزار مورد ابتلا به سرطان در ایران ثبت می‌شود. او شمار زنانی را که هر سال به سرطان پستان مبتلا می‌شوند، ۹‌ هزار نفر اعلام کرد و از اجرای برنامه‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان در برخی استان‌های ایران خبر داد.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت و درمان ایران گفته است که «به طور قطع، میزان بروز سرطان در ایران پایین‌تر از متوسط جهانی است.»

بر اساس گفته‌های علی مطلق، میزان شیوع سرطان در ایران نسبت به کشورهای دیگر منطقه مانند ترکیه، عراق و … کمتر است.

آلودگی هوا در نتیجه مصرف بنزین غیر استاندارد و ارسال پارازیت‌ روی شبکه‌های ماهواره‌ای، از جمله عواملی اعلام می‌شوند که آمار ابتلا به سرطان را بالا برده‌اند.

خبرگزاری ایسنا، از قول رئیس بخش سرطان وزارت بهداشت نوشته است که در حال حاضر کمبودهای زیادی در مواجهه با سرطان در ایران وجود دارد که برای جبران آن‌ها به گذشت زمان نیاز است.

از نظر  امکانات رادیوتراپی و شیمی درمانی، کمبودهای جدی در سراسر ایران وجود دارد. علی مطلق گفته است که ایران در حال حاضر ۶۰ دستگاه رادیوتراپی در اختیار دارد و این در حالی است که برای رسیدگی مناسب به اوضاع بیماران، به دو برابر این تعداد نیاز دارد.

سرطان روده بزرگ در شمال ایران

رییس بخش سرطان وزارت بهداشت ایران درباره شیوع سرطان روده بزرگ نیز هشدار داده و گفته است که میزان شیوع این بیماری در استان‌های شمالی مانند گیلان، مازندران، ‌آذربایجان شرقی، تهران و سمنان بیشتر بوده و آمار خراسان رضوی در بروز این نوع سرطان، متوسط است.

سرطان روده بزرگ از جمله بیماری‌هایی است که شیوه زندگی در آن تأثیر بیشتری دارد. به گفته علی مطلق، دلیل شیوع بیشتر سرطان روده بزرگ در استان‌های شمالی می‌تواند با اضافه وزن، استفاده از چربی زیاد و مصرف غذاهای با کالری بالا، ارتباط داشته باشد.

این مقام مسئول وزارت بهداشت مدعی شده است که «موضوعات مرتبط با شیوه زندگی، تا حد زیادی به مردم مربوط است و کاملاً روشن است که تأثیر شیوه زندگی ناسالم در سرطان بیش از عوامل محیطی است.»

این در حالی است که عوامل محیطی مانند آلودگی هوا نیز در میزان ابتلای افراد به سرطان تأثیر چشم‌گیری دارد و از سوی دیگر با توجه به مشکلات اقتصادی، کمبود امکانات و محدودهای زیاد، امکان داشتن شیوه زندگی مناسب که خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف در ایران را کاهش دهد، عملاً برای بسیاری از افراد وجود ندارد.

رییس بخش سرطان وزارت بهداشت ایران از اجرای برنامه‌های برای مبارزه با سرطان در ایران خبر داده است که بر اساس آن، بروز سرطان در کشور، ‌انواع سرطان‌ها، جمعیت ناحیه‌های مختلف‌، فشار‌های شهری، مسائل قومی و نیاز‌ها و امکانات هر منطقه بررسی‌ شده است و طبق این آمار «بخشی از وظایف به دولت و بخشی دیگر به بخش خصوصی واگذار می‌شود.»