«نشست ژنو برای دمکراسی و حقوق بشر» روز دوشنبه ۲۳ فوریه /۴ اسفند اعلام کرد که «جایزه حقوق زنان» سال ۲۰۱۵ این نهاد را به مسیح علی‌نژاد، خبرنگار ایرانی به خاطر تلاش‌های او برای صفحه «آزادی‌های یواشکی» در تارنمای فیس‌بوک، اهداء می‌کند.

Masih Alinejad

«نشست ژنو برای دمکراسی و حقوق بشر»، ائتلافی جهانی از ۲۰ سازمان غیردولتی و حقوق بشری است که سالانه جوایزی را در حوزه‌های مختلف حقوق بشر به کنشگران و یا سازمان‌ها اهداء می‌کند.

این ائتلاف از روزنامه‌نگار مستقل ایرانی، مسیح علی‌نژاد، به خاطر ایجاد و نگهداری صفحه کمپین «آزادی‌های یواشکی» تجلیل کرده است.

کمپین «آزادی‌های یواشکی»، صفحه‌ای فیس‌بوکی است در آن زنان با انتشار عکس‌هایی از «آزادی یواشکی» خود، به قانون حجاب اجباری در ایران اعتراض می‌کنند. زنان ایرانی می‌توانند عضو این صفحه شوند و عکس‌هایشان را در صفحه آپلود کنند. این کمپین یکی از موفق‌ترین کمپین‌های فضای مجازی اینترنت بوده که به صورت روزانه فعال است و اعتراض به حجاب اجباری را بازتاب می‌دهد.

بیشتر بخوانید: از آزادی یواشکی تا تظاهرات علیه بی‌حجابی

زنان در این صفحه عکس‌های خود را که بدون روسری در فضاهای مختلف اجتماعی، در کوه، در دشت و حتی نزدیک بناهای مذهبی مانند مساجد گرفته شده، به نمایش عمومی می‌گذارند.

جایزه «حقوق زنان نشست ژنو برای حقوق بشر و دمکراسی»، روز سه شنبه ۲۴ فروریه /۵ اسفند ماه در مراسم جلسه عمومی نمایندگان سازمان ملل متحد و با شرکت فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران به علی‌نژاد اهداء خواهد شد.

این ائتلاف جهانی از علی‌نژاد برای «دادن صدا به بی‌صدایان» تجلیل کرده است. در بیانیه «نشست ژنو برای حقوق بشر و دمکراسی» دلالیل تجلیل از علی‌نژاد این‌چنین بیان شده‌اند: «برای دادن صدا به بی‌صدایان و برای تکان دادن وجدان بشری تا از مبارزات زنان ایران برای آزادی، برابری و حقوق اساسی بشر حمایت کنند.»

علی‌نژاد در واکنش به خبر انتخاب شدنش به عنوان برنده این جایزه گفت: «امیدوارم که فرصتی را برای صدای زنان ایرانی ایجاد کند. از دختر هفت ساله تا مادر بزرگ ۷۰ ساله همه در ایران مجبورند که حجاب بر سر کنند. امیدوارم که این جایزه صدای زنانی که به حجاب اجباری نه می‌گویند را در سازمان ملل منعکس کند.»

علی‌نژاد همچنین ابراز  امیدواری کرده که این جایزه آگاهی جهانی در مورد مسائل زنان ایرانی و ایستادگی‌های آن‌ها در راه حقوق اساسی انسانی را افزایش دهد.

مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران در اقدامی تلافی‌جویانه برای فعالیت‌های مسیح علی‌نژاد ضد حجاب اجباری، یک کمپین عمومی توهین به شخصیت او ایجاد کرده‌اند.

علی‌نژاد، که در حال حاضر در خارج از ایران زندگی می‌کند، زمانی در ایران خبرنگار پارلمانی بوده است. فعالیت‌های او در پوشش خبرهای مجلس موجب شد که از کار برکنار شود.

او از یک خانواده سنتی و مذهبی می‌آید و تلاشش برای گرفتن حق انتخاب پوشش، تلاشی فرهنگی، شخصی و سیاسی بوده است.