مسعود منصور، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداری ايران می‌گويد سالانه هفت ميليون مترمکعب چوب جنگلی و بوته‌های مرتعی، صرف تأمين سوخت روستائيان جنگل‌نشين می‌شود.

سالانه هفت ميليون مترمکعب چوب جنگلی و بوته‌های مرتعی، صرف تأمين سوخت روستائيان جنگل‌نشين می‌شود.
سالانه هفت ميليون مترمکعب چوب جنگلی و بوته‌های مرتعی، صرف تأمين سوخت روستائيان جنگل‌نشين می‌شود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا)، مسعود منصور گفته که استفاده از چوب درختان جنگلی باعث شده تا «بخشی از جنگل‌ها با بحران برداشت روبه‌رو شوند.»

مساحت جنگل‌های ايران بين ۱۱ تا ۱۴ ميليون هکتار برآورد شده است.

وی يک روستای ۷۰ خانواری در چهارمحال و بختياری را به‌عنوان نمونه مطرح کرده که هر خانوار ماهانه یک هزار و ۵۶۲ مترمکعب از چوب درختان جنگل را برداشت می‌کند.

اين مقام سازمان جنگل‌ها، وزارت نفت را مسئول تأمين سوخت دانسته و ابراز اميدواری کرده که با سوخت‌رسانی به مناطق جنگل‌نشين، «فشار بر منابع جنگلی» کاهش پيدا کند.

به‌گفته منصور، مناطق بحرانی جنگلی که ميزان برداشت در آن‌ها از سوی روستائيان زياد است، شناسايی و به وزارت نفت اعلام شده است.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداری گفت: «انرژی‌های نو از جمله انرژی خورشيدی برای جنگل‌نشينان صرفه اقتصادی دارد و می‌تواند از بحرانی شدن ميزان برداشت منابع جنگلی نيز جلوگيری کند.»

با اين‌که سرعت استفاده از انرژی‌های تجديدشونده مانند انرژی خورشيدی و باد در جهان افزايش يافته اما استفاده از اين نوع انرژی در ايران روند کُندی دارد.