در سال‌های گذشته بسیاری از هنرمندان ایرانی سعی در جهانی کردن موسیقی محلی ایرانی داشته‌اند زیرا معتقدند که این نوع موسیقی توانایی جهانی شدن را دارد.

سعید شنبه‌زاده
سعید شنبه‌زاده

سعید شنبه‌زاده یکی از نخستین هنرمندان ایرانی‌ست که از سال‌ها پیش تاکنون کوشش می‌کند موسیقی جنوب ایران را جهانی کند.

سعید شنبه‌زاده در ۲۴ آذر سال ۱۳۴۷ در خانواده‌ای اهل هنر و فرهنگ در بوشهر به دنیا آمد. از هفت سالگی تحت تأثیر افراد مختلف در خانواده فعالیت هنری خود را آغاز کرد. او ابتدا از طریق پدر و برادرش با موسیقی آشنا شد و سپس زیر نظر اساتید موسیقی آموزش خود را ادامه داد و نهایتاً هم به کنسرواتوار موسیقی پیوست و موسیقی را به طور علمی دنبال کرد.

او رقص را از خواهر خود که‌ آموزش علمی رقص‌های محلی و کلاسیک را دنبال کرده بود و به عنوان رقصنده حرفه‌ای در رادیو تلویزیون ملی ایران کار می‌کرد، فراگرفت. کار اجرای موسیقی را در سال ۱۹۹۰ در جشنواره فجر آغاز کرد که با این اجرا جایزه اول این جشنواره را از آن خود ‌کرد. ‌اجرای موسیقی ‌با ارکستر سمفونی تهران را در سال ۱۹۹۱ شروع کرد و پس از آن نیز اجراهای متعددی در مناطق مختلف ایران داشت که با استقبال بینندگان روبرو شد.

سعید شنبه‌زاده به‌ مناسبت نوروز، شنبه ۲۱ مارس در لاهه و یکشنبه ۲۲ مارس در آمستلون، در شمال هلند روی صحنه قطعات تلفیقی موسیقی جنوب و جاز را اجرا می‌کند. او امروز مهمان ویژه رادیو زمانه است. با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم.