عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور سابق یمن، علی عبدالله صالح را متهم کرده که با کمک ایران و همدستی شیعیان حوثی توطئه‌ای را پیش می‌برد که هدف از آن به هم زدن توافق سال ۲۰۱۱ است؛ توافقی که بر اساس آن با پشتیبانی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به حکومت ۳۳ ساله علی عبدالله صالح پایان داده شد. منصور هادی خود از سال ۲۰۱۲ عهده‌دار ریاست جمهوری یمن شده است.

عبد ربه منصور هادی − علی عبدالله صالح
عبد ربه منصور هادی − علی عبدالله صالح

یمن در حال حاضر دارای دو مرکز اقتدار است، در صنعا و عدن. پس از ورود شورشیان حوثی به صنعا، پایتخت کشور، و محاصره کاخ ریاست جمهوری، منصور هادی توانست از حصر خانگی بگریزد و در عدن مستقر شود. او خود را نماینده قدرت رسمی کشور می‌داند.

در صنعا قدرت در دست حوثی‌هاست که سال‌هاست برای به دست آوردن حقوق بیشتر برای شیعیان زیدی می‌جنگند و در کشمکش میان قبایل و مذاهب در یمن در مقابل سنی‌های سلفی، وهابی و القاعده یمن قرار گرفته‌اند.

ایران از حوثی‌ها دفاع می‌کند، عربستان و امارات از قبایل سنی. در رسانه‌ها از بحران در یمن به عنوان جنگ نیابتی میان ایران و عربستان نام برده می‌شود.

یمن در حال حاضر دارای دو مرکز اقتدار است، در صنعا و عدن.
یمن در حال حاضر دارای دو مرکز اقتدار است، در صنعا و عدن.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منصور هادی در روز یکشنبه، اول مارس (۱۰ اسفند) در اجتماعی با حضور گروهی از رهبران قبایل و چهره‌های سیاسی، مدعی شد که علی عبدالله صالح  یک هیئت پارلمانی به ایران فرستاده برای این که توافق سال ۲۰۱۱ برای انتقال قدرت را بر هم زند.

علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری مخلوع، همچنان رهبری «حزب کنگره عمومی خلق» در دست دارد، حزبی که قوی‌ترین فراکسیون در پارلمان یمن را تشکیل می‌دهد.

منصور هادی همچنین گفته است که سقوط صنعا به دست حوثی‌ها در تاریخ ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ اقدامی بود که با هماهنگی میان رئیس‌جمهوری مخلوع و دولت ایران پیش برده شد.

شورای امنیت سازمان ملل در سال گذشته علی عبدالله صالح را متهم کرد که با همدستی با حوثی‌ها، یمن را دچار بی‌ثباتی کرده و به دنبال آن مجازات‌های هدف‌مندی را علیه علی عبدالله صالح و دو تن از رهبران شورشیان حوثی وضع کرد.

حوثی‌ها که اکنون بر بخش شمالی کشور و شهر صنعا سلطه دارند، رابطه نزدیک خود را با ایران پنهان نمی‌کنند. هیئتی که آنان به تهران فرستاده‌اند، در روز شنبه گذشته یک موافقت‌نامه پرواز هوایی با ایران امضا کرد. بر اساس این موافقت‌نامه در هفته ۱۴ پرواز بین تهران و صنعا انجام خواهد شد.