خوشحالید! کامپیوترتان را تازه خریده‌اید و به خانه آورده‌اید و همه‌چیز آماده است تا از کار کردن با این دستگاه جدید لذت ببرید.اما کامپیوتر خالی از هر نرم‌افزاری ست. نه نرم‌افزاری برای تایپ کردن، نه نرم‌افزاری برای دیدن فیلم، نه نرم‌افزار آنتی‌ویروس و نه نرم‌افزاری برای ویرایش تصویر.

opern sourece tree

کیف دی‌وی‌دی‌های جادویی

در این مرحله است که تلفن را بر می‌دارید و به پسرعمو یا پسر همسایه تلفن می‌کنید و از او می‌خواهید که با کیف دی‌وی‌دی‌هایش بیاید و هر چه را نیاز دارید اعم از فتوشاپ و آفیس و آنتی‌ویروس‌های رنگ و وارنگ را به رایگان به خرج یک چایی و میوه و چند تا تعارف برایتان نصب کند. چه چیزی بهتر از این؟

امیرعلی می‌آید و اول از همه آنتی‌ویروس مدل ۲۰۱۴ Kaspersky را برایتان نصب می‌کند و اما ازآنجایی‌که خود این آنتی‌ویروس هم قفل‌شکسته کپی شده است باید به همراهش یک فایل عجیب و غریب به نام Crack. exe را هم اجرا کند. نرم‌افزار آنتی‌ویروس نصب می‌شود و نوبت نرم‌افزارهای دیگر است: فتوشاپ و آفیس و بقیه موارد.

باید آنتی‌ویروس خود را خاموش کنید

موقع نصب نرم‌افزارهای دیگر است و در اولین مرحله امیرعلی نرم‌افزار آنتی‌ویروسی را که به تازگی نصب کرده بود غیرفعال می‌کند. این قاعده کار است و هیچ مشکلی هم ایجاد نمی‌کند. اگر اندکی در صفحات وب فارسی بگردید هم به مطالب زیادی برمی‌خورید که به شما توضیح می‌دهند که حتماً باید موقع نصب نرم افزارها آنتی‌ویروس خود را خاموش کنید.

توضیحی مانند این اسکرین شات:

Article4image1

اما چرا؟ چرا نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس که باید در نقش کمک به شما ظاهر می‌شدند حالا آن‌قدر مزاحم‌اند که نمی‌گذارند شما حتی یک نرم‌افزار ساده را نصب کنید؟

اگر بیشتر بگردید متوجه می‌شوید که نرم‌افزارهای آنتی ویروس عموماً فایل‌های Crack را (که در نقش قفل‌شکن نرم‌افزارهای تجاری عمل می‌کنند) به‌عنوان ویروس می‌شناسند. اگر محتوای فارسی روی وب را بیشتر بگردید متوجه می‌شوید که نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس عموماً اشتباه می‌کنند و این فایل‌های معصوم به‌هیچ‌وجه ویروسی نیستند.

فایل‌های معصوم کرک

اما آیا همیشه نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس در تشخیص خود درباره فایل‌های قفل‌شکن اشتباه می‌کنند؟ در بررسی نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس عاملی به نام False Alarm وجود دارد که درصد تشخیص‌های اشتباه نرم‌افزار را مشخص می‌کند.

article4image2

در حقیقت وقتی‌که نرم‌افزار آنتی‌ویروس یک فایل سالم را به‌عنوان فایل ویروسی می‌شناسد این نرم‌افزار یک هشدار اشتباه داده است و میزان False Alarm این نرم‌افزار آنتی‌ویروس بالا می‌رود (می‌توانید بیشتر به زبان انگلیسی در اینجا بخوانید).

اما نمی‌توان گفت که تمامی نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس همیشه در مورد یک فایل اشتباه می‌کنند. حقیقت این است که هکرها با ایجاد فایل‌های Crack و یا به‌اصطلاح قفل‌شکن، بدافزارهای خود را در این فایل‌ها پنهان می‌کنند و کامپیوتر کاربر در همان اولین روزهای استفاده و با نصب نرم‌افزارهای قفل‌شکسته آلوده می‌شود.

برای مثال از سایت معروف p30download کرک محصولات «ادوبی» را دانلود می‌کنیم و برای تست بر روی چندین نرم‌افزار آنتی‌ویروس بر روی سایت «ویروس توتال» که یک فایل را به خوبی اسکن می‌کند آپلود می‌کنیم.

نتیجه فایل دانلود شده از p30download مشابه تصویر زیر است:

article4image4

این یعنی از ۵۷ موتور شناسایی ویروس ۲۴ مورد این فایل را آلوده تشخیص داده‌اند. حتی به فرض اعلام اشتباه تمامی این ۲۴ سرویس آنتی‌ویروس، اعلام شمار فراوانی از این سرویس‌ها مبنی بر خطرناک بودن این فایل امکان خطر را به‌شدت بالا می‌برد.

خب چه باید بکنیم؟

شاید همه ما روزی یک نرم‌افزار تجاری را به‌صورت قفل‌شکسته نصب کرده باشیم و شاید در آینده هم به این کار ادامه دهیم. اما با تمام توضیحات بالا، اگر به امنیت دیجیتال خود علاقه‌مند باشیم بهتر است که از نرم‌افزارهای قفل‌شکن Crack استفاده نکنیم. درعین‌حال قابل درک است که نه می‌توانیم و نه می‌خواهیم که مبالغ بی‌اندازه‌ای را برای خرید یک نرم‌افزار اصلی مثل ورد یا فتوشاپ بپردازیم. اما چه راه حل دیگری وجود دارد؟

راه حل دیگر استفاده از نرم‌افزارهای کد باز است که به‌صورت رایگان بر روی وب وجود دارند و اگرچه در بعضی موارد تمام توانایی‌های نرم‌افزارهای تجاری را دارا نیستند اما مطمئن‌اند و امنیت شما را به خطر نمی‌اندازند.

در ادامه متن به چند مورد از بهترین نرم‌افزارهای متن‌باز جایگزین اشاره می‌کنیم که می‌توانید به‌رایگان از آن‌ها استفاده کنید.

ویرایش متن

یکی از اولین درخواست‌های کاربران نصب نرم‌افزار Microsoft Word است که به صورت تجاری در حدود ۱۰۰ دلار آمریکا قیمت دارد. عموم کاربران به نرم‌افزاری نیاز دارند که بتواند به عنوان ویرایشگر متن عمل کند و بشود در آن تایپ کرد و عکس‌های مربوط به متن را وارد کرد و تکلیف دانشگاه و مدرسه و متن مربوط به کار را در آن نوشت. Microsoft Word بهترین گزینه است و کاربران عموماً با آن کارکرده‌اند و آشنایی دارند و طبیعی است که روی کامپیوتر جدید هم آن را نصب کنند.

اگر نمی‌خواهید که خطر استفاده از نرم‌افزارهای قفل‌شکسته و غیر قانونی را بپذیرید می‌توانید از سرویس Google Drive استفاده کنید. با استفاده از شناسه کاربری گوگل خود می‌توانید به نشانی drive. google. com بروید و به‌راحتی متن‌های خود را و جدول‌های کاری خود را با استفاده از امکانات رایگان و آنلاین گوگل ایجاد کنید. مزیت مهم استفاده از این سیستم، ذخیره فایل‌های شما بر روی سرورهای گوگل و پیشگیری از احتمال از بین رفتن فایل است.

گزینه دیگر امکان استفاده از نرم‌افزارهای رایگان «اوپن آفیس» است. با دانلود این پکیج نرم‌افزاری می‌توانید تا حد بالایی از امکانات نرم‌افزارهای آفیس به صورت رایگان بهره‌مند شوید.

پخش فیلم و صدا

یکی از بهترین نرم افزارها که در مقایسه با نرم‌افزارهای تجاری پخش فیلم و صدا از کارایی بالاتری برخوردار است نرم‌افزار رایگان VLC است. این نرم‌افزار برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس و اندروید به رایگان در دسترس است و شما می‌توانید نسخه‌ای از این نرم‌افزار را از این نشانی دانلود کنید.

ویرایش عکس

اگر چه نرم‌افزار Adobe Photoshop به صورت گسترده بازار ویرایش حرفه‌ای عکس را در اختیار دارد اما برای کارهای ساده‌تر می‌توان از امکانات آنلاین pixlr استفاده کنید.

درعین‌حال نرم‌افزار متن‌باز گیمپ هم مدت‌هاست که خود را به عنوان یک جایگزین ساده برای فتوشاپ معرفی کرده است. این نرم افزار را که نسخه‌های گوناگون برای سیستم‌عامل‌های مختلف را دارد را می‌توانید از این نشانی دانلود کنید.

آنتی‌ویروس

نرم‌افزارهای بسیار زیادی چه به‌صورت تجاری و چه به‌صورت رایگان برای امنیت دیجیتال سیستم‌های ویندوزی در دسترس‌اند. دیواره‌های آتش و نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس از این دسته‌اند و بحث‌های زیادی پیرامون کارایی این نرم‌افزارها در جریان است هر نرم‌افزاری مخالفان و موافقان خود را دارد.

یکی از مراکزی که به‌صورت علمی بر روی عملکرد این نرم‌افزارها تحقیق می‌کند AV-Comparatives است که در آخرین گزارشی که چند ماه گذشته منتشر کرد چندین جایزه به چندین آنتی‌ویروس اهداء کرده است که با توجه به شاخص‌های که این مرکز بررسی کرده با توجه به تمامی این عوامل یکی از نرم‌افزارهای رایگان قابل استفاده نسخه رایگان آنتی‌ویروس «آویرا»ست که می‌توانید آن را از این نشانی دانلود کنید.

چگونگی نصب آنتی‌ویروس رایگان ماکروسافت و «آویرا» را ببینید:

همین طور نسخه رایگان نرم‌افزار آنتی‌ویروس «آواست» هم  گزینه خوبی است که می‌توانید نسخه‌های ویندوز، مک و اندروید آن را به‌راحتی از وب سایت این نرم افزار دانلود کنید.

شما چه نرم‌افزارهای رایگانی را بر روی کامپیوتر خود استفاده می‌کنید؟ برای ما بنویسید و پیشنهادات خود را با دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

آرشیو امن‌گذر، مطالب مرتبط به امنیت آنلاین را بخوانید