حملات هوایی جنگنده‌های شکاری عربستان سعودی و هم‌پیمانانش به مواضع شیعیان حوثی در یمن همچنان ادامه دارد. با این حال شیعیان حوثی در حال پیشروی‌اند و موفق شده‌‌اند محله «المعلا» در عدن را به تصرف خود درآورند.

تصرف المعلا به معنی تسلط بر بندر عدن و فرودگاه این شهر است
تصرف المعلا به معنی تسلط بر بندر عدن و فرودگاه این شهر است

خبرگزاری آلمان گزارش داده است که به دلیل تراکم جمعیت در عدن، حملات هوایی جنگنده‌های عربستان سعودی بی‌ثمر بوده و مانع از پیشروی شیعیان حوثی نشده است. حوثی‌ها محله «المعلا» را که از نظر استراتژیکی اهمیت زیادی دارد تصرف کرده‌اند.

یکی از شبه‌نظامیان حوثی به خبرگزاری آلمان گفته است که آن‌ها در حال حاضر تلاش می‌کنند ساکنان سنی این محله و طرفداران عربستان سعودی را از المعلا بیرون برانند.

اهمیت استراتژیک المعلا در این است که حوثی‌ها می‌توانند بر بندر عدن تسلط پیدا کنند. علاوه بر این فرودگاه عدن هم با المعلا فاصله چندانی ندارد.

شیعیان «حوثی» ابتدا حملاتی را در شمال شرق بندر عدن آغاز کردند، و سپس درگیری‌ها افزایش پیدا کرد. در یک سو نیروهای عبد ربه منصور هادی، رییس جمهور متواری یمن قرار دارند و در سوی دیگر شیعیان حوثی.

خبرگزاری آلمان همچنین گزارش داده است که در اثر این درگیری‌ها غیرنظامیان بیش از پیش در مضیقه قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز گذشته، نیروی دریایی فرانسه در ۴۰۰ کیلومتری عدن موفق شد، ۴۰ تن از ساکنان جنگ‌زده عدن را از یمن خارج کند.

به دلیل درگیری‌های روزافزون در یمن، ارسال مواد غذایی و کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم جنگزده امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل روز به روز بر تعداد آوارگان و جنگ‌زدگان افزوده می‌شود.

به درخواست روسیه، شنبه ۴ آوریل نشست شورای امنیت سازمان ملل با هدف رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن و بررسی امکان توقف حملات هوایی پشت درهای بسته برگزار شد.

کشورهای عرب منطقه با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت، خواستار تحریم تسلیحاتی شورشیان حوثی شده بودند. روسیه این پیش‌نویس را رد کرده و از سازمان ملل خواسته است که همه گروه‌های درگیر در یمن از نظر تسلیحاتی تحریم شوند.

سازمان ملل از تلفات غیرنظامیان بر اثر حملات ائتلاف به رهبری عربستان ابراز نگرانی کرده است. والری آموس، هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل پنجشنبه گذشته (۲ آوریل) گفت در طی فقط دو هفته دست‌کم ۵۱۹ نفر در یمن کشته و بیش از ۱۷۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) نیز گزارش داده است که در جنگ یمن د‌ست‌کم ۶۲ کودک کشته و ۳۰ تن دیگر بر اثر حملات هوایی زخمی شده‌اند.