محصول گوجه‌فرنگی استان‌های جنوبی ایران به دلیل سوء مدیریت و تولید مازاد بر مصرف، به‌شدت کاهش قیمت یافته و محصولات روی دست کشاورزان مانده است. کشاورزان که هزینه برداشت این گوجه‌ها هم برای‌شان ضرر است، اکنون گوجه‌ها را کنار جاده‌ها ریخته‌اند تا زیر چرخ خودروها له شوند.

IMG18002945

به گزارش ایلنا، برداشت گوجه و پرداخت هزینه حمل به بازار در هرمزگان دیگر به‌صرفه نیست و کشاورزان محصول یک سال زحمت خود را به دور ریخته‌اند.

وزارت جهاد کشاورزی در سطح کشوری و استانی مسئول برنامه‌ریزی کلان در صنعت کشاورزی است و در شرح وظایفش آمده است که باید سیاست‌های راهبردی برای برنامه‌ریزی تولید را با توجه به نیاز بازار مصرف به فرآورده‌های کشاورزی، مشخص کند. این نهاد باید سیاست‌های کلان خود در سطح کشوری و استانی را به دست‌اندرکاران صنعت کشاورزی اطلاع دهد.

وزارت جهاد کشاورزی ایران اما در حال حاضر تنها کمکی که به کشاورزان استان‌های جنوبی ایران از جمله هرمزگان، بوشهر و فارس کرده است این است که برای حمایت از کشاورزان طرح توافقی خرید محصولات کشاورزی‌ای که به فروش نمی‌روند را اجرا کرده تا از ضرر کشاورزان جلوگیری شود.

اتحادیه مرکزی تعاونی و تولید کشور به دستور وزارت کشاورزی موظف به خرید گوجه‌فرنگی کشاورزان است. اما هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی را دولت ۲۰۰۰ ریال خریداری می‌کند که این قیمت حتی هزینه‌های کشاورزان برای خاک، آب، سم، کود، نگهداری و برداشت را هم تأمین نمی‌کند.

ایلنا نوشته است درحال حاضر دستمزد روزانه برداشت محصول گوجه‌فرنگی از سطح مزارع کشاورزی هرمزگان برای مردان کارگر ۳۵۰ هزار ریال وبرای زنان کارگر ۲۵۰ هزار ریال است. هر کارگر به طور متوسط روزی ۲۰ تا ۳۰ جعبه گوجه‌فرنگی هشت تا ۱۰ کیلویی می‌تواند برداشت کند.

کارخانه‌های رُب‌سازی و بحران گوجه‌هایی که فاسد شده‌اند

محمد میررضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسروسازی ایران در اواخر اسفند ماه ۱۳۹۳ هشدار داده بود که ظرفیت کارخانه‌های تولید رب گوجه‌فرنگی در ایران محدود است، این کارخانه‌ها زمان محدودی خط تولیدشان فعال است، گوجه‌کاران امسال تولید زیادی داشته‌اند و کارخانه‌ها قابلیت پذیرش این میزان گوجه‌فرنگی را نخواهند داشت.

میررضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفته بود که در آغاز بهار گوجه‌کارهای مناطق جنوبی ایران با توجه به شرایط مناسب هوا و بارندگی زیاد، با مازاد تولید گوجه‌فرنگی مواجه شده‌اند. به گفته دبیر سندیکای صنایع کنسروسازی «کارخانه‌ها پیش‌بینی چنین شرایطی را نمی‌کردند و با توجه به ظرفیت محدود، آماده پذیرش این میزان گوجه‌فرنگی نبودند.»

در مورد محصولاتی که دولت خریداری کرده، کرایه حمل محصول از مزرعه به بازار مصرف قرار بوده به عهده تعاون روستایی باشد. کامیون‌هایی حامل، محصول گوجه‌فرنگی را به مراکز فرآوری گوجه‌فرنگی در استان‌های دیگر ایران (بیشتر استان فارس) می‌برند. از آنجا که ظرفیت کارخانه‌های رب‌سازی اشباع شده، این کامیون‌ها اکنون در راه صف کشیده‌اند و گوجه‌ها در حال فاسدشدن هستند.

resized_959871_663

۵۰ درصد رب تولید شده در ایران معمولاً به کشورهای آسیای میانه، خلیج فارس، عراق، افغانستان و بخشی از اروپا صادر می‌شود. رب گوجه از محصولات صادراتی‌ای است که سود زیادی برای بازار صنعت کشاورزی ایران دارد اما سوء مدیریت وزارت کشاورزی منجر شده که کشاورزان متضرر شوند و صنعت رب‌سازی هم سودی که می‌توانسته، نبرده است.

از برداشت محصول امسال حدود ۱۷۰ هزار تن رب گوجه‌فرنگی تولید و نیمی از آن صادر شد و این میزان می‌توانسته بسیار بیشتر از این باشد.

به گفته دبیر سندیکای صنایع کنسروسازی ایران قیمت هر قوطی رب گوجه فرنگی مرغوب حدود ۴۷۰۰ تومان در وزن ۸۲۰ گرم است.

کشاورزان گوجه‌ها را به جاده‌ها ریخته‌اند

قیمت هر جعبه یا همان صندوق خالی، ۲۵ هزار ریال است و اکنون با کاهش بهای گوجه در بازار برای کشاورز حتی پرکردن جعبه‌ها هم مقرون‌به‌صرفه نیست.

81560986-6370788

به گفته ایلنا، در تعطیلات نوروز ۱۳۹۴، در روستاهای جنوب ایران گوجه‌فرنگی‌ها در صندوق‌ها پرشده و کنار جاده گذاشته شدند تا مردم فقط پول همان صندوق یعنی ۲۵ هزار ریال را بدهند و گوجه را رایگان ببرند ولی کسی استقبال نمی‌کرد.

کشاورزان که هزینه‌های سم، کود، آب، برق و دستمزد کارگران را تا لحظه برداشت متقبل شده‌اند، از این رو تصمیم گرفته‌اند که محصولات را حتی برداشت نکنند و به طور کامل به دور بریزند.

کشاورزان استان‌های جنوبی ایران، به دلیل گرمای هوا در این مناطق گوجه را زودتر از بقیه ایران می‌کارند و چون وزارت کشاورزی وظایفش را برای افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات کشاورزی درست انجام نداده، بسیاری از کشاورزان مناطق جنوبی ایران امسال محصول گوجه‌فرنگی کاشته بودند.

در کنار این بی‌برنامگی در سطح وزارت کشاورزی، واحدهای فرآوری و تبدیل و تولید رب گوجه‌فرنگی در هرمزگان دایر نشده و گوجه باید به استان‌های دیگر از جمله فارس منتقل شود.

استان هرمزگان دارای چهار قطب مهم کشاورزی شامل بندرعباس، میناب، رودان و حاجی‌آباد با ظرفیت بیش از ۱۵۰ هزار هکتار و تولید دو میلیون تن محصول کشاورزی است که عمده این کشاورزان در کنار سایر محصولات، پیاز و گوجه فرنگی می‌کارند.