یک زن ایرانی به عنوان عضو تازه کمیسیون ورزش و زنان فدراسیون بین‌المللی کشتی انتخاب شده است.

farnaz-Panahizadeh

به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی ایران، فرناز پناهی‌زاده به عنوان اولین زن ایرانی به عضویت کمیسیون ورزش و زنان فدراسیون بین‌المللی کشتی “UWW” در آمده است.

کمیسیون ورزش و زنان این اتحادیه مسئولیت توسعه کشتی زنان در سراسر جهان را بر عهده دارد. فرناز پناهی‌زاده، هم‌زمان مسئول واحد بین‌الملل فدراسیون کشتی ایران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پناهی‌زاده توسط شخص نناد لالوویچ، رییس فدراسیون جهانی کشتی (فیلا) به عضویت این کمیسیون جهانی درآمده است.

لالوویچ در پیامی که در تارنمای رسمی فدراسیون جهانی کشتی منتشر شده، با اعلام خبر اضافه شدن پناهی‌زاده به این کمسیون گفته است «انتظار داریم تخصص و علاقه شدید او به این ورزش، بر مشارکت زنان ورزشکار در سراسر جهان تأثیر بگذارد.»

فرناز پناهی‌زاده نیز درباره انتخاب خود به این مسئولیت به تارنمای فیلا گفته است « امروز زنان ایران فرصت پیدا کرده‌اند در کشتی در راستای ارزش‌های ملی و مذهبی ما شرکت کنند.» او همچنین گفته که «اطمینان دارد با همکاری دیگر اعضای کمیسیون، ایران خواهد توانست به حضور بیشتر زنان در ورزش کشتی کمک کند.»

به نوشته برخی تارنماهای اختصاصی ورزش کشتی، انتصاب پناهی‌زاده به طور مستقیم بر روی کمپین سوپر ۸  (Super 8) اتحادیه جهانی کشتی تاثیرخواهد گذاشت. این کمپین به منظور جذب مشارکت هرچه بیشتر زنان دنیا به ورزش کشتی تشکیل شده است.

امسال برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی در ایران، زنان به صورت رسمی اجازه حضور در روی تشک کشتی «آلیش» را پیدا کردند.

202597_853


رشته کشتی آلیش که با لباس مخصوص و کمربند برگزار می شود، از سال ۲۰۱۵ در میان رشته‌های تحت پوشش فدراسیون جهانی کشتی قرار گرفته است. در حال حاضر فدراسیون کشتی ایران، ورزش «کشتی با کمربند زنان» را سیاست‌گذاری و هدایت می‌کند.