در فاصله کمتر از دو هفته به پایان مهلت تعیین شده برای نگارش متن توافق نهایی هسته‌ای، نشانه‌ها و رویدادهای تازه‌ای  برای رسیدن به توافق پایانی دیده می‌شوند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از «امکان پروتکل الحاقی ویژه برای ایران» می‌گوید. حسن روحانی نیز برای نخستین بار، از «اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران» و به تاخیر انداختن لغو تحریم‌ها  حرف می‌زند. رییس جمهوری اسلامی ابراز امیدواری کرد: «تحریم‌های اقتصادی این کشور دو ماه پس از توافق با شش قدرت جهانی  لغو شوند.»

Iran Atom

حسن روحانی در کنفرانس مطبوعاتی به مناسبت  سالگرد انتخابات ریاست جمهوری گفت: «هنوزاختلاف های بسیاری با ۱+۵ درباره یک توافق احتمالی وجود دارد.» او امکان بازرسی از تاسیسات هسته‌ای را منتفی ندانست اما افزود: «ایران نخواهد گذاشت اسرار کشورش در دست دیگران قرار گیرد.» روحانی در سفرش به خراسان شمالی این را نیز گفت: «آن‌ها که می‌گویند تحریم مهم نیست از جیب مردم بی‌خبرند.»

روزنامه  نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: « روحانی معتقد است تحریم‌ها چند ماه پس از توافق لغو می‌شوند.» روحانی برخی گزارش‌ها را که ایرانی‌ها باید برای لغو تحریم‌ها بیش از چند ماه صبر کنند، بی‌اساس خواند.

نگارش متن توافق پایانی در هفتمین دورمذاکرات هسته‌ای در وین ادامه یافت. از سوی دیگر، جان کری  وزیر خارجه آمریکا که به دلیل شکستگی استخوان پا و عمل جراحی در بیمارستانی در بوستون بستری بود گفت در روزهای آینده در مرحله حساس کنونی به مذاکره‌کنندگان خواهم پیوست.

* آیا از اظهارات اخیر روحانی به صورت قطعی می‌توان به این نتیجه رسید که جمهوری اسلامی پیوستن به پروتکل الحاقی را پذیرفته است؟

* آیا ممکن است که تهران پیوستن به پروتکل الحاقی را بپذیرد، بر سر کلیات در مذاکرات اتمی توافق شود و سپس اختلاف بر سر شیوه‌های بازرسی‌ها باشد؟

* اختلاف‌هایی که تکنیکی-روشی است، با چانه‌زنی حل می‌شود یا می‌تواند در شرایطی بازی را بر هم زند؟ چشم‌انداز به روز سی ام ژوئن چگونه خواهد بود؟

رادیو زمانه این پرسش‌ها را با دو کارشناس  پرونده اتمی، آقایان بهروز بیات در وین و مهران مصطفوی در پاریس در میان می‌گذارد.