يک مقام شرکت مديريت منابع آب ايران خبر داده که استان‌های ايلام، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سيستان و بلوچستان، قزوين، ‌کرمان، ‌کرمانشاه، يزد و ‌کهگيلويه و بويراحمد با «تنش شديد آبی» مواجه هستند.

aab

رضا راعی‌عزآبادی، مدير دفترمطالعات شرکت مديريت منابع آب ايران به خبرگزاری صدا و سيما گفت که افزون بر اين ۱۰ استان که با «تنش شديد آبی» مواجه هستند، ۱۷ استان ديگر با «تنش آبی» روبه‌رو هستند.

کم‌آبی يعنی ذخاير آبی به اندازه مصرف نيست. تنش آبی شديد نسبت به کم‌آبی وضعيت وخيم‌تری دارد و مصرف آب بيش از ذخاير آبی است و به اين معناست که اگر مشترکان در مصرف آب صرفه‌جويی نکنند با مشکل مواجه می‌شوند.

راعی‌عزآبادی افزوده که همچنين استان‌های بوشهر، فارس، گلستان و هرمزگان «با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند. »

جمعيت ۱۰ استانی که با تنش شديد آبی روبه‌رو هستند، در مجموع افزون بر ۱۶ ميليون نفر، چهار استانی که با کمبود آب مواجه هستند در مجموع افزون بر هشت ميليون نفر و ۱۷ استان ديگر که با تنش آبی روبه‌رو هستند ۵۲ ميليون نفر است.

به گفته اين مقام شرکت مديريت منابع آب، شاخص دسترسی به منابع آب به «کمبود آب، تنش شديد آبی، ‌تنش آبی قابل تحمل، نرمال و  مرطوب» تقسيم می‌شود.

راعی‌عزآبادی می‌گويد بر پايه اين تقسيم‌بندی، هيچ استانی در وضع «تنش آبی قابل تحمل،‌ نرمال و مرطوب» قرار ندارد.

به گفته راعی‌عزآبادی از ابتدای سال آبی در مهر ۹۳ تاکنون ميانگين بارش در کشور به ۲۸۳ ميليمتر رسيده که ۱۴ درصد نسبت به پارسال و ۲۰ درصد نسبت به بلند مدت کمتر شده است.

ميزان بارندگی‌ها در ۲۳ استان ايران نسبت به بلند مدت کاهش داشته و وضع بارش‌ها در استان‌های هرمزگان،‌ سيستان و بلوچستان ، خوزستان و ايلام از ساير استان‌ها بدتر است.

راعی با اعلام اين‌که تا ۱۰۰ روز آينده بارندگی مؤثری در ايران نخواهد بود، هشدار داده که مردم بايد مراقب مصرف آب باشند.

کاهش بارش‌ها سبب شده که ۴۸ درصد ظرفيت ۱۵۸ سد مخزنی کشور خالی بماند.

سال‌هاست که ايران دچار «بحران آب» است و ميزان آب تجديدشونده کشور، يعنی آبی که از بارش‌ها حاصل می‌شود، کاهش پيدا کرده است.

سرانه مصرف روزانه آب در ايران ۳۰۰ ليتر است. اين سطح مصرف، دو برابر ميانگين مصرف آب در جهان است. سازمان جهانی بهداشت مقدار متوسط سرانه ۱۵۰ ليتر را برای برآوردن نيازهای بهداشتی روزانه هر نفر تعيين کرده است.

مسئولان دولتی ايران طی سال‌های گذشته بارها نسبت به وضعيت کم‌آبی هشدار داده و خواستار صرفه‌جويی در مصرف آب شده‌اند.

به گفته حميد چيت‌چيان، وزير نيرو خشکسالی ۵۰۰ شهر ايران را تهديد می‌کند.