در حمله به یک کارخانه گاز صنعتی متعلق به آمریکا واقع در جنوب شرق فرانسه یک نفر کشته و چندین نفر زخمی شدند. یکی از مهاجمان و یکی از همدستان آن ها دستگیر و شناسایی شدند.

France-2

این انفجار در ساعت ۱۰ صبح روز جمعه ۲۶ ژوئن / ۵ خرداد به وقت محلی در کارخانه Air Products واقع در سن ـ کوئنتَن ـ فالاویِر در ۳۰ کيلومتری جنوب شرقی ليون رخ داد.

به‌گزارش وب‌سایت روزنامه لوموند فرانسه، این انفجار توسط دو نفر که با خودروی خود وارد کارخانه شده بودند صورت گرفت.

بنا به این گزارش یکی از مهاجمان توسط ژاندارمری دستگیر شده است. یک وب‌سایت محلی به نام «لا دوفین» نیز به نقل از سازمان امنیت داخلی فرانسه نوشته است فرد دستگیرشده خود را وابسته به گروه «دولت اسلامی» (داعش) معرفی کرده است.

اطلاعیه‌هایی به زبان عربی در محل یافت شده‌اند اما هنوز مورد ارزیابی قرار نگرفته‌اند.

یک منبع پلیس که نام او ذکر نشده گفته است سر بریده یک نفر به نرده‌های حفاظت کارخانه آویزان شده بود که گفته می‌شود از کارکنان کارخانه نبوده است. در کنار جنازه بر روی پرچمی به زبان عربی نوشته شده بود «عملیات خوفناک». بدن این فرد کمی دورتر از کارخانه یافت شد.

برپایه گزارش‌هایی که هنوز تأیید نشده، فرد سر بریده‌شده احتمالاً رهبر عملیات تروریستی بوده که پیش از تهاجم توسط افراد دیگر کشته شده است. اما انگیزه این عمل همچنان مبهم است.

France

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه که برای نشستی در پارلمان اروپا در بروکسل به‌سر می‌بُرد در ساعات اولیه بعد از ظهر به پاریس بازگشت تا در نشست شورای دفاع شرکت کند.

اولاند این حمله را دارای «ماهیت تروریستی» خواند و تأیید کرد که یک مظنون بازداشت و شناسایی شد و از احتمال وجود مظنون دوم که یک نفر را کشته و چند نفر را زخمی کرده است سخن گفت.

بنا به اطلاعات لوموند مظنون دوم در میان زخمی‌شدگان است.

ساعاتی بعد بر اساس گزارش‌های منتشرشده اعلام شد که دو نفر در پیوند با این عملیات تروریستی دستگیر شده‌اند. فرد دوم در محل اقدام نبود و مأموران او را از خانه‌اش واقع در سن ـ کوئنتَن ـ فالاویِر دستگیر کرده‌اند. آسوشیتدپرس نوشت به غیر از این افراد، کسان دیگری نیز دستگیر شده‌اند، از جمله همسر یکی از مهاجمان.

برنار کازنوو، وزیر کشور فرانسه بلافاصله به محل حادثه رفت و مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه نیز دستور افزایش نیروهای امنیتی در منطقه را داد.

وزیر کشور فرانسه در مورد فرد بازداشت‌شده گفت که او «یاسین صالحی» نام دارد و ۳۵ ساله است. او در سال ۲۰۰۶ جزو افرادی دسته‌بندی شده بود که از آن‌ها به‌عنوان خطر احتمالی برای امنیت کشور نام می‌برند. این افراد در فرانسه با عنوان «فیش اس» شناخته می‌شوند که به‌گفته برنار کازنوو این دسته‌بندی در مورد فرد دستگیرشده در سال ۲۰۰۸ متوقف شده بود. او هیچ پیشینه قضائی نداشته و در «سن – پریه» واقع در حومه جنوب شرقی لیون زندگی می‌کند.

در ماه آوریل نیز یک اقدام تروریستی در فرانسه خنثی شده بود. در روزهای اخیر نیروهای تندرو اسلامی تهدید کرده بودند که در فرانسه و بلژیک دست عملیات خواهند زد.