۷۰ انجمن محيط زيستی و تشکل دوستدار محيط زيست در اعتراض به ادامه ساخت سد جدیدی بر روی رودخانه شفارود استان گیلان بيانيه‌ای صادر کرده و نگرانی خود از تخريب جنگل‌های هیرکانی گيلان از این طریق را اعلام کردند.

Shafaroud

به‌ گزارش وب‌سایت عصر ايران اين بيانيه به تأييد شماری از استادان و فعالان حوزه محيط زيست و شخصيت‌های حقيقی نيز رسيده است.

در این بیانیه آمده است: «بلندترين سد غلتکی ـ بتنی ايران در حالی – در کمال شگفتی- در پرباران‌ترين استان کشور در حال ساخت است که صدها هکتار از بهترين جنگل‌های باستانی هيرکانی را هدف قرار داده است؛ جنگل‌های بسيار باارزشی که از هيچ راهی نمی‌توان آن‌ها را احيا کرد.»

کنشگران محیط زیست گفته‌اند که از سال ۱۳۳۴ تا سال ۱۳۸۶ خورشيدی سالانه سه هزار هکتار از جنگل‌های شمال کشور از بين رفته‌اند و ساخته شدن اين سد نيز به اين فاجعه سرعت می‌دهد.

سد در دست احداث شفارود با ارتفاع ۱۳۷ متر بلند‌ترین سد ایران خواهد بود. این سد در شش کیلومتری جنوب غربی رضوان‌شهر، در فاصله ۶۵ کیلومتری رشت ساخته می‌شود. هدف از احداث این سد تأمین آب شرب شهرهای رضوان‌شهر و پره‌سر و تأمین آب کشاورزی مناطق اطراف و همچنین تولید برق به میزان ۷۰ گیگاوات در سال عنوان شده است.

نويسندگان بيانيه معتقدند «آتش گرفتن بخشی از اين جنگل‌ها به مدت سه روز، بدون توجه مسئولان و به‌رغم مراجعه مردم به اداره‌های منابع طبيعی و محيط‌ زيست»، «نمايانگر بخشی از پيامدهای شومِ ساختِ اين سد» است».

بنا به گفته امضاکنندگان این بیانیه ساخت سد شفارود تأييديه‌ ‌ارزيابی ‌محيطی زيستی ندارد؛ در حالی که ‌پيشينه‌ ساخت طرح‌های توسعه‌ای ناپايدار گواه‌اند که گرفتن آن چندان دشوار نيست. آن‌ها می‌گویند حتی اخذ تأییدیه نیز نبايد مجوز طرح‌های مغاير با اهداف زيست محيطی باشد.

آن‌ها همچنین گفته‌اند سد شفارود بر روی گسل شالم ـ آستارا و شيب زياد دامنه‌ کوه واقع شده است و از احتمال وقوع زلزله ابراز نگرانی کرده‌اند.

بيانيه با اشاره به سرعت خشکسالی و بيابانی شدن ایران و ذخيره آب مخزنِ بيش از ۲۰۰ سد بزرگ در کشور که تنها دو برابر ۱۴ سد موجود در سال ۵۷ است، این سدسازی‌ها را «غيراصولی» دانسته و هشدار داده است با ادامه اين روند تا ۱۰ سال آينده فلات مرکزی ايران خالی از سکنه می‌شود.

نویسندگان بیانیه از سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان جنگل‌ها خواسته‌اند تا برای توقف ساخت سد شفارود اقدام کنند.

ساخت این سد از آغاز مخالفت‌های گسترده‌ای را در میان دوستداران محیط زیست و انجمن‌های غیردولتی برانگیخته است، اما مسئولان پروژه می‌گویند طرح این سد پیش‌تر و در سال ۱۳۸۷ موافقت سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز‌داری را کسب کرده است.

جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران جزو کهن‌ترین ذخیره‌گاه‌های جنگلی در جهان به شمار می‌آیند و یادگارهای دوران سوم زمین‌شناسی هستند. از این مناطق به عنوان موزه‌‌ه‌های جنگلی یاد می‌شود.

بیشتر بخوانید:

سد شفارود و نابودی جنگل‌های هیرکانی در گیلان

تمایل ایران برای ثبت جنگل‌های هیرکانی در یونسکو

محیط زیست: سد‌های زیانبار را تخریب کنید